🕝 1 minuter
Egna varumärken tar en allt större plats i hyllorna
Publicerad 4 november 2022 17:34
Uppdaterad 4 november 2022 17:34

Arkivbild

Sedan Statistikmyndigheten, SCB, började följa livsmedelsförsäljningen i Sverige 2014, har livsmedelsjättarnas egna varor tagit en allt större plats i hyllorna.

På 17 år har matbutikerna egna varumärken ökat markant och blivit mer än tre gånger så stor enligt en ny sammanställning från SCB.

Egna varumärken säljer allt mer och spelar idag en allt viktigare roll i dagligvaruhandeln. 2004 utgjorde livsmedelskedjornas egna märkesvaror 8,5 procent av den totala försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker i Sverige.

– Under 2021 utgjorde kedjornas egna märkesvaror 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige. Andelen egna varumärken har alltså vuxit med nästan 19 procentenheter sedan 2004, vilket i det här fallet motsvarar en ökning med 221 procent, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Enligt SCB är det egna märkesvarorna, inom livsmedel och dryckesområdet för de fem dagligvarublocken: Hemköp, Eldorado, Godegården, Finax, Änglamark, Coop, X-tra, Spar, Willys, ICA, Favorit (Citygross), Budget (Citygross) och Garant (sedan 2012).

”Underlaget om egna märkesvaror bygger till stor del bygger på kedjornas egen information och uppgifterna bör därför betraktas med en viss försiktighet.”, skriver Statistikmyndigheten.

Läs även – Fem tips: Så sparar du pengar när matpriserna stiger

Dela artikeln