🕝 1 minuter
ARN ger 70-årig kvinna rätt i tvist mot bank
Publicerad 31 oktober 2024 13:00
Uppdaterad 31 oktober 2024 13:00
Foto: Alexander Isa

En äldre kvinna har fått rätt i en tvist mot en bank i Södertälje, som nu rekommenderas att ersätta henne efter att hon utsatts för ett bedrägeri.

Den 70-åriga kvinnan förlorade pengar i ett avancerat telefonbedrägeri, där en bedragare, som utgav sig för att vara bankanställd, lurade henne att installera ett skärmdelningsprogram och använda sitt BankID. Bedragaren påstod att det pågick bedrägeriförsök i hennes närområde och instruerade henne att följa hans anvisningar för att ”skydda sina konton".

Händelsen anmäldes till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), där kvinnan begärde ersättning på 26 000 kronor. Banken motsatte sig detta och hävdade att kunden själv hade signerat transaktionen med sitt eget BankID.

Trots bankens invändningar anser ARN att kvinnan endast agerat grovt oaktsamt, inte särskilt klandervärt. Därmed fastställdes att banken bör ersätta henne med 14 000 kronor, vilket motsvarar förlusten med avdrag för ett schablonbelopp.

Dela artikeln