🕝 1 minuter
Södertälje summerar tre års satsning på bättre skolor
Publicerad 25 november 2024 10:16
Uppdaterad 25 november 2024 10:16
Täljegymnasiets. Foto: Alexander Isa

Efter tre års arbete med projektet "Samverkan för bästa skola" (SBS) kan Södertälje kommun visa på tydliga förbättringar i skolresultat och likvärdighet. – Vi har nu en stabil grund att stå på, säger Jenny Stanser, grundskolans skolchef.

Projektet "Samverkan för bästa skola", en nationell satsning, har fokuserat på att förbättra undervisningen på Blombackaskolan, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet. Genom evidensbaserade metoder och skräddarsydda insatser för varje skola har undervisningens kvalitet, elevernas resultat och deras trivsel förbättrats.

- Det handlar om att hitta kraften i samverkan. Tillsammans med Skolverket, Stockholms universitet, våra egna stödresurser och med skolornas stora engagemang har vi tagit steg framåt för att ge våra elever bästa möjliga förutsättningar, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör, Södertälje kommun.

Rektor Eva Pettersson från Blombackaskolan beskrev hur skolan gått från utmaningar till förbättrade meritvärden, medan Torekällgymnasiet framhöll betydelsen av kollegialt lärande. På Täljegymnasiet betonades vikten av att mäta och samordna insatser för hållbara resultat.

Monica Vikner Stafberg från Stockholms universitet, Eva Pettersson rektor på Blombackaskolan och Caroline Lindström. Foto: Södertälje kommun

- Vi såg tidigt behovet av att stärka elevernas läs- och skrivförmåga. Arbetet med lärarnas tvärgrupper, att dela erfarenheter och diskutera metoder blev en viktig del för att uppnå en förflyttning. Idag ser vi att vårt arbete har lett till tydliga förbättringar, säger Täljegymnasiets rektor, Runar Krantz.

Grundskolans skolchef, Jenny Stanser, lyfte vikten av evidensbaserade och datadrivna förbättringar samt betydelsen av ledarskap och långsiktiga mål. Representanter från Skolverket och Stockholms universitet, som också deltog i seminariet, framhöll vikten av starka samverkansstrukturer för att höja kvaliteten i undervisningen.

- Att bygga förbättringskapacitet handlar inte bara om individuella insatser, utan om att stärka hela systemet, säger Lotta Lorentzon, samordnare från Stockholms universitet och representant från Skolverket.

Med framgångarna från de senaste tre åren planerar Södertälje kommun att fortsätta satsningen på att skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential.

Dela artikeln