Uppdaterad 26 juni 2024 16:00
Scania och Tratonkoncernens vd Christian Levin kritiseras hårt både inom Tyskland och Sverige. Konflikter inom företaget och starkt missnöje från både tyskt och svenskt håll hotar hans position.
Christian Levin, som sedan 2021 är vd för både Scania och hela Tratonkoncernen, står inför stark intern kritik på grund av konflikter mellan Tratonägda bolagen MAN och Scania samt det tyska facket IG Metall. Enligt rapporter från Dagens Industri och tyska medier riskerar Levin nu att förlora sin position inom Traton.
Missnöjet mot Levin kommer från både tyskt och svenskt håll. Kritiker menar att han främst ser till Scanias intressen, vilket har skapat spänningar inom koncernen som också innefattar MAN, Navistar och Volkswagen Truck & Bus. Enligt källor till tyska medier finns det nu en särskild grupp inom Tratons styrelse som vill att Levin ska återgå till att endast vara vd för Scania, medan en ny person tar över som vd för hela Tratonkoncernen.
Konflikten har sin grund i den stora satsning som gjordes när Scania och MAN utvecklingsorganisationer slogs ihop till ett gemensamt bolag inom Traton med bas i Södertälje. Denna sammanslagning har orsakat stort missnöje, särskilt på den tyska sidan, då det nystartade utvecklingsbolaget skulle bli svenskt och ingenjörer från Scania förväntades ta de högsta positionerna.
Det nya projektet har lett till krismöten och fackförhandlingar inom företaget. Enligt Dagens Industri anser man i München att Levin enbart bryr sig om Scania, medan man i Södertälje tycker att han ger efter för de tyska kraven.
IG Metall, det mäktiga tyska facket med starkt inflytande över Volkswagen, spelar en central roll i konflikten. Enligt en källa till Dagens Industri kan detta vara förödande för Levin, då historiska fall visat att sådana konflikter ofta resulterar i att den berörda personen förlorar sin position inom två månader.
Den fortsatta utvecklingen kring Christian Levins framtid inom Traton kommer att vara av stort intresse, både för företagets anställda och för aktieägarna. Situationen visar tydligt hur internt missnöje och fackligt inflytande kan påverka ledarskapet i stora multinationella koncerner.