🕝 3 minuter
Alexander Isa: "Järna vs. Södertälje - stora skillnader i parkeringsmöjligheter"
Publicerad 22 februari 2025 15:30
Uppdaterad 22 februari 2025 15:54
Goda förutsättningar för bilburna besökare i Järna centrum. Foto: Alexander Isa
Detta är en kommenterande text. Analyserna och åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Samma kommun, men möjligheten att parkera och uträtta snabba ärenden är betydligt bättre i Järna än i Södertälje centrum. Jag ställer mig frågan – varför?

Södertälje kommun har gjort det enkelt och smidigt för dem som snabbt behöver uträtta ett ärende, handla på ICA eller hämta ett paket i Järna. Längs huvudgatan finns gott om 30-minutersparkeringar, vilket gör det möjligt att i lugn och ro ta hand om sina ärenden utan stress. För den som vill stanna längre i Järna Centrum finns dessutom avgiftsfria parkeringsplatser där man kan stå i fyra timmar, och genom att vrida om P-skivan är det möjligt att parkera gratis i upp till åtta timmar.

Dessutom – längst in på Järna centrums enorma parkering finns några få platser där besökarna kan parkera gratis i 24 timmar. Bekvämt och lättillgängligt – precis som det borde vara.

Kontrasten är dock stor när vi riktar blicken mot Södertälje centrum.

Gott om gratisparkeringar i Järna centrum – och ytterligare fyra timmar om man vrider fram p-skivan. Foto: Alexander Isa.

I Södertälje centrum betraktades besökare som "fuskare" av kommunen när de utnyttjade två extra gratis timmar på Torekällskolans parkering.
Vid Tidermans finns Järnas motsvarighet till 30-minutersparkeringen för den som snabbt behöver uträtta ett ärende. Här är parkeringstiden dock begränsad till 10 minuter, och det finns knappt tre platser tillgängliga. Detta kan jämföras med Järnas lilla centrum, där det finns minst tio parkeringsplatser längs en sträcka på 50 meter. Samma kommun, men enormt stora kontraster.

"Om målet är att ha så få besökare som möjligt i stadskärnan."

Tillbaka till Södertälje centrum. Istället för att bevara en lösning som fungerade för bilisterna, eller förbättra, har kommunen infört ett krångligt system där bilister får parkera gratis i två timmar på Sorbonneparkeringen – men sedan måste besökaren flytta bilen för att kunna fortsätta sin vistelse i city. Vill du ta en fika eller handla i lugn och ro? Glöm det. Efter två gratistimmar måste du avbryta, gå ut, köra ut bilen från parkeringen och leta efter en ny plats.
Det fungerar utmärkt – om målet är att ha så få besökare som möjligt i stadskärnan.

När efterfrågan på gratisparkering vid Sorbonneparkeringen ökade, ser kommunen det inte som ett tecken på behov, utan som ett problem. Lösningen? Flytta de avgiftsfria parkeringarna till Tom Tits – en plats som är långt ifrån stadskärnan och som gör det ännu krångligare för besökare att ta sig till centrum.

Samtidigt som allt fler kommunala parkeringsplatser försvinner under åren i Södertälje centrum, förbättras förutsättningarna i Järna centrum, bland annat med 30 minuters gratis parkering på flera platser. Foto: Alexander Isa.
Vid Tidermans finns Järnas motsvarighet till 30-minutersparkeringen. Foto: Alexander Isa

Samtidigt som besökare slåss om parkeringsplatser i Södertälje centrum, fungerar parkeringssituationen i Järna smärtfritt. I Järna råder ingen brist på kommunala p-platser och näringslivet frodas. Södertälje centrum däremot har få kommunala parkeringsplatser i centrum, och om kommunen får som den vill, kommer de bli ännu färre.

Målet är att minska biltrafiken i stadskärnan till 2030 – en vision som låter bra på pappret, men som i praktiken gör det svårare för besökare som inte har möjlighet att cykla, promenera eller ta bussen.

I mitt medborgarförslag föreslog jag att utöka de kommunala parkeringarna i Södertälje centrum, men det avslogs med motiveringen att det skulle " bidra till ett ökat bilresande". När det gäller Järnas bilburna besökare tycks kommunen ha ett helt annat tankesätt.

Frågan kvarstår: varför är skillnaderna så stora inom en och samma kommun?

Dela artikeln