Uppdaterad 12 september 2024 14:00
Södertälje Naturskola höll fortbildningen "Mer friluftsliv i skolan" för pedagoger i Stockholmsregionen, med målet att integrera natur och utomhusaktiviteter i undervisningen.
I en tid där allt fler ser fördelarna med utomhusaktiviteter i skolan, erbjöd Södertälje Naturskola en fortbildning mellan den 10 och 11 september för pedagoger som vill stärka sin undervisning genom friluftsliv.
Under kursen fick deltagarna kunskap om allemansrätten, friluftssäkerhet och etik, samt praktiska färdigheter som att bygga vindskydd, fiska och håva. Dessa moment ger verktyg för att engagera elever och väcka deras intresse för naturen.
- Vi vill skapa förutsättningar för att fler barn får kunskap om och intresse för att vistas i naturen, och därmed en positiv känsla för att skydda den, säger Sofia Heldt, naturpedagog på Miljökontoret.
Fortbildningen är utformad med den svenska läroplanen som grund, vilket gör det enkelt för pedagoger att använda sina nya kunskaper i undervisningen. Fokus ligger på att integrera friluftsliv både under friluftsdagar och i den dagliga undervisningen. Genom att använda naturen som lärandemiljö kan lärare göra undervisningen mer engagerande och interaktiv för eleverna.
Kursen syftar även till att inspirera fler kommuner att arbeta för att göra naturen mer tillgänglig för skolaktiviteter. Detta kan innebära att göra skogsområden i närheten av skolor mer användbara för utomhusundervisning. Att skapa lättillgängliga miljöer för lärande i naturen ger skolor nya möjligheter att utveckla sina friluftsprogram.
Satsningen är ett samarbete mellan Södertälje Naturskola, Naturskyddsföreningen och Sportfiskarna, och syftar till att stärka kopplingen mellan skola och natur för en hållbar framtid.