Uppdaterad 11 januari 2025 05:00
Biblioteket i Södertälje går ut med en skarp varning efter att rapporter om telefonbedrägerier riktade mot äldre spridit sig i Stockholmsområdet. Bedragare påstår sig ringa från biblioteket för att lura till sig känsliga uppgifter.
Polisen i Stockholm har nyligen gått ut med en varning om en våg av bedrägerier där äldre personer blivit kontaktade av bedragare som utgett sig för att representera bibliotek. Även biblioteket i Södertälje har fått information om dessa bedrägerier och uppmanar invånarna att vara extra försiktiga.
Bedragarna kontaktar sina offer, ofta äldre, och påstår att de måste bekräfta eller betala för bokbeställningar. De försöker få offren att lämna ut bankuppgifter eller använda Bank-ID, och i vissa fall har bedragarna lyckats fjärrstyra offrens datorer för att stjäla pengar. Flera drabbade, bosatta i norra Stockholm, har redan rapporterat händelser under januari.
- Oavsett om någon ringer upp eller kontaktar dig via mejl eller sms så ska du inte agera på instruktionerna. Lägg på luren, du behöver inte vara trevlig. Om du känner dig osäker tar du namn och titel och ringer tillbaka på ett telefonnummer som du själv söker fram eller redan har sparat. Låt inte bedragarna stressa dig, säger Johan Halling på bedrägerisektionen i region Stockholm.
Biblioteket i Södertälje har gått ut med varning efter att ha fått uppgifter från andra kommuner om bedragare som utger sig för att ringa från biblioteket för att få tillgång till känsliga personliga uppgifter.
"Biblioteken i Södertälje ringer aldrig upp låntagare för att de ska byta pinkod. Vi skickar inte heller mejl om detta. Om du känner dig osäker är du välkommen att besöka biblioteket för att ändra din pinkod.", skriver biblioteket på sin hemsida.
Polisen uppmanar äldre och deras anhöriga att vara uppmärksamma och aldrig lämna ut personlig information över telefon eller e-post. Vid misstänkt bedrägeri ska man omedelbart kontakta polisen och göra en anmälan.
Så här skyddar du dig:
- Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig. Lägg istället på luren!
- Inga myndigheter eller seriösa företag ringer och ber dig att signera med Bank-ID eller bankdosa. Det är ett tecken på att du pratar med en bedragare.
- Identifiera dig aldrig med Bank-ID på uppmaning av någon som kontaktar dig, lämna heller aldrig ut personuppgifter, betalkort eller koder.
- Om du är osäker, ta i så fall namn och titel och ring tillbaka till myndigheten eller företaget på ett telefonnummer du redan har sparat eller på ett telefonnummer som du själv söker fram.
- Om du mottar ett sms med information som du inte känner igen så rör det sig sannolikt om bedrägeri. Kontakta endast myndigheter och företag via deras officiella telefonnummer och inte via telefonnummer som står i meddelandet.
- Det händer att bedragare vill följa upp samtalet med ett hembesök för att ta betalkortet i fysisk besittning och även komma över värdeföremål i hemmet: Släpp därför inte in en okänd person i ditt hem.
Fakta: Polisen.