Uppdaterad 11 november 2022 17:41
Foton: Alex Ataseven.
Telefonbedrägerier med Bank ID är en typ av bedrägerier som ökar med snabb takt.
Nu varnar Telge Nät att vara extra uppmärksamma i samband med att elmätarna börjar bytas ut hos kunderna.
Bedrägeriet är ett brett problem och sker på nätet, sms, via telefon och sociala medier. Att kontakta sina kunder på detta sätt är ett tillvägagångsätt som Telge inte använder sig av och därför varnar för dessa bedrägerier.
”Vi kontaktar aldrig dig via mejl eller telefon för att be dig om ditt Bank-ID.”, skriver Telge i ett pressmeddelande.
Exempelvis kan bedragaren utge sig själv för att vara en person från banken eller en myndighet.
”Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan person som har ringt upp dig eller tagit kontakt på annat sätt, t.ex. via SMS eller sociala medier”, skriver BankID på sin hemsida.
Om du utsätts för bedrägeri
- Spärra ditt bank-id
- Kontakta din bank
- Gör en polisanmälan