Uppdaterad 13 november 2024 18:00
Lucas Lindström och hans företag GRW Media har tecknat ett prestigefyllt avtal med Europcar, som gör GRW Media till Europcars marknadsföringspartner i Sverige från 2025.
När Lucas Lindström från Södertälje som 23-åring deltog i finalen av svenska The Apprentice 2022, slutade han på en hedrande andraplats. Men trots att han inte tog hem segern lämnade han inte tävlingen tomhänt. Den erfarna affärskvinnan Gunilla von Platen, en av Sveriges mest framstående investerare, såg potentialen i Lindströms unga företag och valde att investera i GRW Media, ett bolag han grundade redan under sin gymnasietid.
- Jag kan affärer och jag kan människor. Det handlar inte om vilken bransch man är verksam i, utan människan bakom. Lucas är så ung. Jag är övertygad om att han kommer att ha byggt upp ett imperium när han är 50 år, sade Von Platen i samband med programet.
Hennes sinne för lovande entreprenörer visade sig återigen vara rätt.
Två år senare har GRW Media vuxit sig starkt och visat upp imponerande tillväxt. Företagets senaste framgång kom när de tillkännagav ett omfattande samarbetsavtal med Europcar, en global jätte inom mobilitetsbranschen med verksamhet i över 140 länder och en flotta på mer än 300 000 fordon. I Sverige är Europcar en ledande aktör inom biluthyrning, med över 170 etableringar landet runt och ett utbud som sträcker sig från mikromobilitet och personbilar till transportfordon och campingbilar.
I Sverige drivs Europcar av Europeisk Biluthyrning AB, ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB. Nu har företaget valt att lägga sin marknadsföring i händerna på Södertäljebaserade GRW Media.
- Vi är sjukt stolta över att Europcar har valt oss som sin nya marknadsföringspartner för 2025. Det här samarbetet kommer att visa styrkan i att jobba nära varandra, men även fördelarna av att välja en mindre, adaptiv byrå med ett fullt sortiment av marknadsföringstjänster, säger Lucas Lindström, VD på GRW Media.
Genom avtalet, som träder i kraft 2025, väljer Europcar Sverige att lämna sitt tidigare internationella marknadsföringssamarbete för att istället satsa på en lokal partner med stark närvaro och snabbhet. GRW Media ser detta partnerskap som en viktig milstolpe som stärker deras position som en av Sveriges mest snabbväxande marknadsföringsbyråer.
- Att GRW Media är en mindre aktör ser vi som något positivt då de erbjuder samma tjänster och expertis som de större byråerna. Med ett engagerat team, hög spetskompetens och förmågan att agera snabbt är detta en ideal partner för Europcar Sverige under den transformation vi befinner oss i. GRW Media kommer i praktiken att bli en del av vårt team och fungera som en förlängning av den egna marknadsavdelningen, säger Åsa Nihlvin, Head of Product & Marketing på Europcar.
Samarbetet markerar ett spännande steg i GRW Medias resa och är ett bevis på att mindre, snabbfotade byråer kan konkurrera med de stora aktörerna och tillföra stort värde för globala företag som Europcar.
- Vi på GRW Media ser fram emot att visa vad vi går för och att resultaten från satsningen kommer att få tala för sig själva, säger Lucas Lindström.
Läs även: - Christian köpte Sveriges dyraste burgare - blev viral över en natt