🕝 2 minuter
Södertäljebon tog över influencerns konto – förvirrade hundratusentals
Publicerad 4 oktober 2024 11:30
Uppdaterad 4 oktober 2024 11:30
Södertäljebon lurade kändisens följare på Instagram.

En video på Instagram skapade stor förvirring bland följarna till den kända influencern Zeina Mourtada. Bakom förvirringen står Södertäljebon Daniela Dumitru, som axlade rollen som Zeinas dubbelgångare.

De senaste veckorna har flera influencers överraskat sina följare med oväntade dubbelgångare på sociala medier, men det var Zeina Mourtadas video på Instagram som verkligen väckte stort engagemang. I videon syntes en kvinna som påminde starkt om Zeina själv, men till en början var det få som insåg att personen framför kameran faktiskt inte var den populära kocken, utan Södertäljebon Daniela Dumitru, 37.

Zeina, som har över en halv miljon följare, förbryllade sina fans med ett klipp som har setts av hundratusentals. Kommentarerna strömmade in, bland annat från självaste Mr Cake – Roy Fares.

Södertäljebon förvirrade Roy Fares som för fem år sedan hyllades som årets företagare. Pressbild.

"Hahaha, jag började tvivla på min syn! Såg att något inte stämde, men kunde inte vara säker," skrev Roy Fares i kommentarsfältet.

Förvirringen var total, men följarnas syn var det inget fel på. Den som figurerade i videon var Daniela Dumitru, en 37-årig ekonom och frilansfotograf från Södertälje, som har slående likhet med Zeina. I videon lagar hon en blomkålsgryta med indiska smaker i samarbete med Oatly, medan Zeinas röst hörs i bakgrunden.

Att Södertäljebon tidigare jämförts med Zeina Mourtada är nytt, men att dessutom få uppleva likheten på nära håll under inspelningsdagen var en helt annan upplevelse för henne.

Zeina Mourtada och Daniela Dumitru. Pressbild.

- Jag har aldrig hört det tidigare men jag är glad över det nu. Det kändes superbra, alla var stöttande och Zeina var underbar och tålmodig. Jag hoppas att vi kanske kan samarbeta igen någon gång, säger Daniela Dumitru.

Det hela var ett smart marknadsföringsgrepp från Oatly, som med hjälp av dubbelgångare vill lyfta fram sin produkt iMat – ett växtbaserat alternativ till matlagningsgrädde.

Daniela är en av tre dubbelgångare som fått chansen att ”ta över” influencers sociala kanaler. Tidigare har även Benjamin Ingrosso och Mauri Hermundsson ersatts av sina look-alikes i liknande kampanjer.

Dela artikeln