Uppdaterad 28 december 2024 16:30
Från och med 1 januari 2025 blir det svårare att fuska med vab-ersättningen. Arbetsgivare måste nu rapportera frånvaro till Skatteverket, som i sin tur förser Försäkringskassan med uppgifterna.
Från och med årsskiftet blir arbetsgivare skyldiga att deklarera anställdas frånvaro som kan ge rätt till vård av barn,VAB, för att stärka kontrollen av föräldrapenningsförmåner och minska felaktiga utbetalningar.
Frånvarouppgifterna ska lämnas till Skatteverket via arbetsgivardeklarationen och därefter skickas vidare till Försäkringskassan, som använder dem i sin kontroll. Förslaget innehåller även en bestämmelse om sekretess för uppgifter som inte rör föräldrapenningärenden.
Varje år betalar Försäkringskassan ut cirka 10 miljarder kronor i vab-ersättning, men uppskattningsvis 800 miljoner kronor försvinner i form av felaktiga ansökningar. Genom de nya reglerna hoppas regeringen minska fusket och säkerställa att pengarna går till de familjer som verkligen behöver dem.
Trots ambitionerna möter förslaget kritik. Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv, anser att den automatiserade kontrollen som regeringen vill ha blir svår att genomföra. Hon pekar på att deklarationsperioder ofta inte stämmer överens med den period då anställda varit frånvarande, men också att den nya lagen innebär att krånglet ökar för arbetsgivare.
− Det blir ett trubbigt verktyg. Regeringen borde fokusera på att minska regelkrånglet för arbetsgivare i stället för att öka det, säger Catharina Bäck.
Bäck föreslår istället en återgång till de så kallade dagisintygen, där förskola eller skola intygade att barnet varit frånvarande de dagar som föräldrarna begärde ersättning för. Dessa intyg togs bort för ungefär tio år sedan men skulle enligt henne vara ett mer träffsäkert sätt att förhindra fusk.
− Uppgifter i deklarationen kommer inte fungera som grund för beslut och vid efterkontroller kommer Försäkringskassan fortfarande att vara tvungen att stämma av med arbetsgivaren om och när frånvaro har skett. Dessutom är deklarationen till för att redovisa inkomster som har betydelse för inkomstskatt, inte för att redovisa när lön inte betalas, säger Catharina Bäck.
De nya reglerna träder i kraft vid årsskiftet, den 1 januari 2025, och blir ett verktyg i kampen mot felaktig vab-ersättning.