Uppdaterad 3 juli 2024 05:00
Scania har grundat bolaget Erinion för att erbjuda laddlösningar till eldrivna transporter. Målet är att installera 40 000 nya laddpunkter och stärka Scanias e-mobilitetserbjudande.
För att underlätta övergången till eldrivna transporter har Scania startat bolaget Erinion. Detta initiativ fokuserar på att erbjuda laddlösningar för både enskilda och halvpublika behov, med ambitionen att installera 40 000 nya laddpunkter hos kunderna. Erinion kommer att tillhandahålla lösningar för depå- och destinationsladdning, vilket är ett steg i Scanias strategi att driva på övergången till hållbara transporter.
– Med vår lösning kan kunderna känna sig trygga och kan fokusera på sin kärnverksamhet, samtidigt som det specialiserade laddbolaget svarar för den hårdvara, mjukvara, finansiering och drifttjänster som krävs för att driva laddning i stor skala med överlägsen kvalitet och kostnadseffektivitet, säger Jonas Hernlund, Head of Energy and Infrastructure på Scania Group, i ett pressmeddelande.
Depå- och destinationsladdning förväntas bli centrala för både korta och långa transporter. Dessa laddningslösningar kommer att innebära pålitliga laddningsscheman, ökad drifttid och betydande kostnadsbesparingar genom stabila energipriser anpassade efter varje kunds behov. Depåladdning sker ofta under tider med låg energiförbrukning, vilket medför lägre och mer förutsägbara elpriser. Destinationsladdning kan ske medan föraren har rast eller levererar varor.
Scanias forskning och pilotstudier med kunder har visat att dessa förbättrade laddlösningar kan leda till betydande kostnadsbesparingar. Kunderna kan förvänta sig minskade investeringskostnader med upp till hälften och driftsbesparingar på upp till 170 000 kronor per lastbil och år.
Erinion kommer att erbjuda avancerade integrerade mjuk- och hårdvarulösningar samt drifttjänster och support. De modulära lösningarna kan anpassas efter kundernas behov och erbjuds både som standardmodell med kontantbetalningar och en flexibel prismodell som kombinerar handpenning, finansiell leasing och löpande avgifter för service och underhåll.
Inledningsvis etableras Erinion på marknaderna i Sverige, Norge, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Tyskland, med en global lansering planerad längre fram. Den märkesoberoende inriktningen gör att verksamheter av alla slag, oavsett fordonsmärke, kan dra nytta av Erinions laddinfrastruktur och tjänster. Scania förutser att det kommer att finnas 230 000 eldrivna lastbilar på de europeiska vägarna år 2030.
– I och med omställningen kommer transportsystemet att förändras. Vårt nya företag för depåladdning är ett bra exempel på ett initiativ som kommer att spela en viktig roll för våra kunder i det framtida transportekosystemet när de går över till eldrivna transporter, säger Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Ventures and New Business, Scania Group.