🕝 2 minuter
Restaurang Jumeirah bemöter kritiken – "Vi renoverade"
Publicerad 18 februari 2025 20:41
Uppdaterad 18 februari 2025 20:50
Sherin driver tillsammans med sin man restaurang Jumeirah i centrum. Foto: Alexander Isa.

Efter att Miljökontoret tillfälligt stängde restaurang Jumeirah går nu ägaren ut och bemöter kritiken. De hävdar att beslutet bygger på en missuppfattning och att renoveringsarbeten låg bakom inspektionens kritiska rapport.

Efter en inspektion den 7 februari beslutade Södertälje kommuns Miljökontor att Jumeirah i centrum skulle hållas stängd med omedelbar verkan. Inspektörerna rapporterade om flera brister vilket ansågs utgöra en allvarlig hälsorisk.

Nu slår restaurangägarna ifrån sig kritiken och menar att beslutet grundas på en felaktig bedömning. Till Telgenytt berättar ägaren Sherin, som driver och äger restaurang Jumeirah tillsammans med sin man, att restaurangen var stängd för ombyggnation vid inspektionstillfället.

De berättar att en vattenskada på golvet ledde till att de tog beslutet att renovera och förbättra lokalerna.

– Ja, det var stökigt när de kom, men det berodde på att vi renoverade. Dörren var öppen för att snickare, elektriker och andra hantverkare gick in och ut – inte för att vi höll öppet för gäster, säger ägarna till Telgenytt.

Den gamla banklokalen fick sig ett rejält ansiktslyft efter renoveringen. Foto: Alexander Isa

De menar att Miljökontoret missförstod situationen och att restaurangen aldrig tidigare har haft några anmärkningar. De anser därför att kritiken är obefogad.

– Vår restaurang har alltid hållits ren och fräsch. Den rapport som ligger till grund för stängningen bygger på den röra som uppstod under ombyggnationen, inte på hur vi normalt driver vår verksamhet.

Restaurang Jumeirah på Badhusgatan i centrala Södertälje. Foto: Alexander Isa

Restaurangen öppnade igen helgen därpå
Trots Miljökontorets beslut var restaurangen tillbaka i drift den 10 februari.

– Jag var tydlig med att vi hade stängt under helgen när de besökte oss den 7 februari. På måndagen öppnade vi precis som vanligt, säger ägarna.

Trots den mediala uppståndelsen ser de ljust på framtiden.

– Det är såklart tråkigt att det fick ett så stort negativt genomslag i media, men jag är inte orolig. Våra gäster vet hur noggranna vi är och hur väl vi sköter vår restaurang. Många har hört av sig och varit oroliga, men vi har förklarat situationen och känner oss positiva inför framtiden. Jag vill också tillägga att vi är väldigt nöjda med renoveringen. Det har förbättrat upplevelsen och gör det ännu roligare att gå till jobbet.

Foto: Alexander Isa
Dela artikeln