Uppdaterad 7 februari 2025 05:00

EU granskar de kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein efter en kraftig ökning av småpaket till unionen. Svensk Handel välkomnar slopad tullfrihet men menar att det krävs fler åtgärder för att skydda europeiska konsumenter och näringslivet.
EU-kommissionen har riktat blickarna mot de kinesiska e-handelsplattformarna Temu och Shein. Varje dag anländer över 12 miljoner småpaket till EU, en siffra som har fördubblats på ett år – och en majoritet av försändelserna kommer från just dessa företag.
I en ny rapport varnar EU-kommissionen för att allt fler skadliga produkter tar sig in på den europeiska marknaden. Samtidigt hotas både konsumenters säkerhet och rättigheter av den okontrollerade importen.
- Det här är en fråga som kräver ett snabbt och resolut agerande. Att tillåta att kinesiska e-handelsföretag slår ut svenska handelsföretag på detta vis är ett hårt slag mot en bransch som redan befinner sig i ett mycket utsatt läge, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning.

En av de föreslagna åtgärderna är att slopa tullundantaget på 150 euro och istället införa en hanteringsavgift. Svensk Handel välkomnar förslaget men betonar att det krävs ytterligare åtgärder.
– Det är välkommet att kommissionen tydliggör den enorma problembild som finns. Att slopa tullfriheten är ett steg i rätt riktning men det är inte en lösning. Ska vi nå konkurrens på lika villkor måste Temu ta ansvar för varorna de säljer till EU, innan de sätts på marknaden. Så är det inte idag, säger Martin Kits.
Svensk Handel lyfter även fram de orättvisa konkurrensvillkoren mellan europeiska och kinesiska aktörer. En ny rapport visar att svenska och europeiska företag tvingas hantera betydande kostnader för att följa EU:s lagar och regler – något som leder till prisökningar på upp till 40 procent. Samtidigt slipper de kinesiska aktörerna dessa kostnader och kan därmed pressa priserna på ett sätt som snedvrider konkurrensen.
EU har redan inlett en utredning av Shein och meddelade nyligen att även Temu granskas. Företagen anklagas för att inte följa EU:s konsumenträttsliga regelverk, vilket kan få långtgående konsekvenser för deras fortsatta verksamhet inom unionen.
Svensk Handel uppmanar nu EU att gå vidare med fler åtgärder för att skapa en mer rättvis marknad och stärka skyddet för konsumenterna.