🕝 1 minuter
Nu inleds spontning av kanalsidorna inför ombyggnad
Publicerad 12 juli 2022 13:52
Uppdaterad 12 juli 2022 14:26

Foto: Alex Ataseven.

Nu ska det muddras i kanalen, krönbalkar och promenadstråk ska byggas och samtidigt kommer kanalen vara avstäng för större båtar.

Trafikverket och Sjöfartsverket inleder nu arbetet med spontningen i kanalen som utförs från både land och från vattnet.

För att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter i Mälaren behöver kanalen muddras och breddas under vattenytan.

För att arbetsområdet ska kunna utföras på ett säkert sätt måste kanalsidorna spontas som stödkonstruktioner.

– Vi använder dels AZ stålspont som vibreras ner, dels RD-pålväggar där vi borrar ner rörspont som sedan fylls med betong. Stagborrningen är en utmaning på grund av de speciella geotekniska förutsättningarna, men spontarbetet går enligt plan, säger Dennis Jensen som är projektchef på generalentreprenören Aarsleff Ground Engineering i ett pressmeddelande.

Här ska den nya slussbron placeras. Foto: Alex Ataseven.

Pontoner som Trafikverket använder sig av under arbetet är 7,5 meter breda, vilket gör att båtar kan passera förbi. Men från klockan 11:00 till 19 är kanalen avstängd för större båtar.

Slussen ska byggas om och slussbron ska ersättas med en ny konstruktion och få en ny placering. Den nya slussbron kommer även få helt nya portar som kommer både bli längre och bredare.

Läs även: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

Dela artikeln