🕝 2 minuter
Mor och dotter kammade hem förstapriset – igen
Publicerad 20 november 2024 11:00
Uppdaterad 20 november 2024 11:00
Foto: Liza Simonsson

Den prestigefyllda tävlingen för innovativa livsmedelsprodukter, Ät!Stockholm, avslutades med en storartad final i Södertälje. Hallstavik Tempe tog hem både förstapriset och Publikens Pris för andra gången på två år.

Ät!Stockholm firade sitt femårsjubileum med en final som samlade några av landets mest kreativa och hållbara livsmedelsprodukter. Eventet hölls på Södertälje Science Park och lockade både publik på plats och digitalt.

Juryn, med de högt meriterade ordförandena Jessie Sommarström (Årets Kock 2022), Carola Magnusson (grundare av Carolas Eko) och Per A Ekstrand (retail-expert och delägare på IDEI Concepts), beskrev Hallstavik Tempes vinnande produkt som ”en fullpoängare hållbarhetsmässigt” med en smak som är ”fin och ren, nötig och krämig”.

Vinnarna, mor och dotter, tog hem förstaplatsen även år 2022.

Mor och dotter vinner återigen förstapriset i Södertälje. Foto: Matlust

- Så roligt! Framtiden är ljus! Intresset för växtbaserat och särskild tempe växer i Sverige, säger Sen Gustafsson på Hallstavik Tempe.

Det här är andra gången Hallstavik Tempe vinner förstapriset i Ät!Stockholm. 2022 vann de med sitt bidrag ”Tempechips på svenska baljväxter”, och i år fortsätter de att imponera med sitt innovativa och hållbara arbete.

- Jag är så rörd. Jag trodde inte vi skulle vinna, eftersom det är ett så starkt startfält i år, säger Linn Gustafsson på Hallstavik Tempe.

Som vinnare av Ät!Stockholm 2024 belönas Hallstavik Tempe med 10 000 kronor i företagsrådgivning från Almi samt hyllexponering för sin produkt på ROT Kök & Butik våren 2025.

Andraplatsen gick till laget Peasmaker med deras Peasburger, medan tredjepriset gick till Munsö Mejeri för produkten Svea Kefir. Samtliga finalister hyllades för sina kreativa bidrag som kombinerar innovation, smak och hållbarhet.

Tävlingen arrangerades av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm och Södertälje kommun genom MatLust Utvecklingsnod. Målet är att främja hållbara och innovativa livsmedelsprodukter som kan bidra till en mer hållbar framtid för matindustrin.

Med Hallstavik Tempes dubbla vinster och det starka startfältet i årets tävling är det tydligt att Sverige står starkt i utvecklingen av växtbaserad och hållbar mat.

Läs även: - Mor och dotter vann finalen med sina goda chips

Dela artikeln