Uppdaterad 9 mars 2025 16:00

Södertälje upplevde en ökning av försenade tåg under februari, med en dag där nästan en tredjedel av tågen ankom sent, visar en ny rapport från Newsworthy.
I en detaljerad granskning av tågtrafiken i Södertälje avslöjar Newsworthy att förseningarna har ökat jämfört med föregående år. Under februari månad var 12 procent av alla tåg som anlände till kommunen mer än fem minuter försenade, en ökning från 10,5 procent förra året. Den mest problematiska dagen var den 24 februari, då hela 31 procent av tågen inte höll tidtabellen.
Under månaden samlades ankomsttider för cirka 13 000 tåg, som sammanlagt var 461 timmar och 6 minuter försenade, vilket ger en genomsnittlig försening på nästan tre minuter per tåg. Fjärrtågen stod för majoriteten av dessa förseningar, vilket understryker de större utmaningarna på längre sträckor.
Enligt rapporten har en femtedel av alla tåg som passerade Södertälje varit från vindkraft, vilket är en minskning jämfört med tidigare år. Detta har påverkat den övergripande pålitligheten i tågtrafiken, eftersom vindkraft är svårare att förutsäga och planera för jämfört med andra energikällor som vattenkraft.
Södertälje fortsätter att vara en viktig knutpunkt för både pendel- och fjärrtågstrafik, men med de ökade förseningarna höjs nu röster om behovet av bättre infrastruktur och mer pålitliga tjänster. Trafikverket och tågoperatörerna har som mål att 95 procent av alla tåg ska anlända i tid, ett mål som blir allt svårare att nå med de nuvarande utmaningarna.
Rutt (båda riktningar) | Andel tåg mer än 5 minuter sena | Genomsnittlig försening | Fågelvägsavstånd |
---|---|---|---|
Linköping C–Ljusdal (SJ InterCity) | 37 % | 9 minuter och 46 sekunder | 37 mil |
Oslo S–Stockholm C (SJ Snabbtåg · SJ InterCity) | 33 % | 12 minuter och 51 sekunder | 42 mil |
Köpenhamn H–Stockholm C (Snälltåget) | 32 % | 5 minuter och 30 sekunder | 52 mil |
Eskilstuna C–Stockholm C (Mälartåg) | 25 % | 5 minuter och 20 sekunder | 9 mil |
Gävle C–Linköping C (SJ InterCity) | 25 % | 6 minuter och 42 sekunder | 26 mil |
Eskilstuna C–Uppsala C (Mälartåg) | 23 % | 4 minuter och 38 sekunder | 8 mil |
Uppsala C–Örebro S (Mälartåg) | 23 % | 5 minuter och 22 sekunder | 15 mil |
Malmö C–Stockholm C (Snälltåget · SJ Snabbtåg) | 21 % | 4 minuter och 49 sekunder | 51 mil |
Norrköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 20 % | 4 minuter och 32 sekunder | 13 mil |
Arboga station–Uppsala C (Mälartåg) | 18 % | 5 minuter och 22 sekunder | 11 mil |
Göteborg C–Stockholm C (SJ Snabbtåg) | 17 % | 3 minuter och 39 sekunder | 40 mil |
Linköping C–Stockholm C (SJ InterCity · SJ Snabbtåg) | 16 % | 4 minuter och 57 sekunder | 17 mil |
Nyköping C–Stockholm C (Mälartåg) | 16 % | 3 minuter och 27 sekunder | 9 mil |
Stockholm C–Vingåkers station (Mälartåg) | 16 % | 5 minuter och 8 sekunder | 13 mil |
Hallsbergs station–Stockholm C (Mälartåg) | 13 % | 4 minuter | 17 mil |
Karlstad C–Stockholm C (SJ Snabbtåg · SJ InterCity) | 10 % | 3 minuter och 2 sekunder | 26 mil |