🕝 3 minuter
Alexander Isa: "KRÖNIKA: Kommunens mål för stadskärnan är oroväckande"
Publicerad 7 november 2024 10:46
Uppdaterad 7 november 2024 10:46
Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.
Detta är en kommenterande text. Analyserna och åsikterna i artikeln är skribentens egna.

För ett år sedan påpekade jag de tomma butikslokalerna i Södertäljes centrum. Nu lämnar H&M, och frågan är om detta markerar början på slutet för stadskärnan, särskilt med kommunens planer på att minska biltrafiken i området. Är detta en väckarklocka för verksamheterna i centrum?

För bara ett år sedan skrev jag om hur Södertäljes stadskärna gapar av tomma butikslokaler, och nu, tolv månader senare, har situationen inte förbättrats nämnvärt. Trots att Södertälje utsågs till ”Årets stadskärna 2024” och att stadens Centrumförening arbetar målmedvetet för att öka attraktiviteten, förblir många lokaler tomma. Att H&M nu väljer att stänga sin butik efter mer än tre decennier är ett hårt slag, inte minst eftersom varuhuskedjan är en av de största och mest välkända i centrum.

Att Södertälje tilldelades utmärkelsen ”Årets stadskärna” är en eloge till det enträgna arbete som Centrumföreningen Södertälje City och dess ledning, med Aljosa Lagumdzija i spetsen, gör för att locka folk till centrum. Utmärkelsen är ingen garanti för att staden har den mest attraktiva stadskärnan just nu, utan snarare ett erkännande för det gedigna arbetet mot en bättre framtid. Från sitt kontor ovanför Kringlan gallerian arbetar teamet dagligen för att göra Södertäljes stadskärna till en attraktiv plats att besöka – men ibland behövs politiska krafter för att åstadkomma den verkliga förändringen.

Personligen ser jag den begränsade parkeringssituationen som en av de största hindren för ökad tillströmning till centrum. 

"Kommunen visar tydligt dess prioriteringar: så få bilar som möjligt i stadskärnan."

Jag lade för en tid sedan fram ett medborgarförslag om att bygga ett flerplansparkeringshus, till exempel vid Sorbonneparkeringen, för att avhjälpa det stora behovet av centrala parkeringsplatser. Förslaget avslogs av kommunen med motiveringen att pågående projekt redan syftar till att lösa dessa utmaningar. Men än så länge har inga konkreta lösningar presenterats.
När det gäller Marenprojektet, som förhoppningsvis ska locka fler besökare till stadskärnan, anser Södertälje kommun att parkeringsbehovet har tillgodosetts.

Detta är problematiskt. Södertälje kommun kan inte enbart förlita sig på privata fastighetsägare för att lösa parkeringsfrågan, särskilt när målet är att öka antalet besökare i centrum. Att kommunen har beslutat att avvisa förslaget om fler kommunala parkeringsplatser i centrum visar tydligt dess prioriteringar: så få bilar som möjligt i stadskärnan.

Tanken är god, men det är inte hållbart för stadskärnans verksamheter.
Sju stora restauranger och ett stort hotell, som står färdigt sensommaren 2025, har tillsammans kapacitet att ta emot tusentals besökare en fredagkväll, och de flesta av dessa behöver en närliggande parkeringsplats – inte vid Tom Tits, som ligger cirka 500 meter bort.

Det är nu tydligt att kommunens mål är att Södertäljeborna ska promenera eller cykla till sina restaurangbesök i stadskärnan. Även om de som arbetar i stadshuset själva sällan handlar eller äter i centrum en fredagkväll, förväntas de som faktiskt gör det välja cykeln framför bilen.

För så här formulerar kommunen sin plan för bilburna besökare.

"Parkeringsplaneringen behöver vara väl avvägd och hållbar, så att utbudet av parkeringsplatser inte bidrar till ett ökat bilresande som strider mot kommunens målsättningar om omställning till hållbart resande med kollektivtrafik, cykel och till fots.”

"Om kommunen lyckas genomföra sin omställningspolitik, kan det dock bli på stadskärnans bekostnad."

Målet är att de redan få av Södertäljes 100 000 invånare som besöker stadskärnan ska promenera, cykla eller ta kollektivtrafik till centrum. Detta samtidigt som Nygatan görs enkelriktad och dubbdäcksförbud införs på Mälarbron – åtgärder som definitivt kommer att minska biltrafiken i centrum. Om kommunen lyckas genomföra sin omställningspolitik, kan det dock bli på stadskärnans bekostnad. 

Minskad biltrafik i centrum är positivt för miljön, men risken är stor att vi får se fler företag lämna och färre som etablerar sig i stadskärnan. 

När H&M nu beslutar att stänga sin butik, som öppnade 1993, står vi inför ett vägskäl. Ska vi främja eller stjälpa stadskärnan. Ska kommunen hålla fast vid sin vision om en miljöanpassad och bilfri stadskärna eller se verkligheten för vad den är och möta folkets vilja?
Det ena behöver inte utesluta det andra, men i nuläget verkar politikers egna önskningar väga tyngre än folkets. De personer jag talat med pekar på parkeringsbehovet som det allra viktigaste för restaurangernas och butikernas överlevnad.

Trots centrumföreningen Södertälje Citys hårda arbete och kommunens visioner, behövs politiska beslut som stöder tillgängligheten till stadskärnan. Om ingenting görs riskerar vi att se fler företag lämna, vilket i förlängningen kan innebära stadskärnans definitiva nedgång.

Läs även: - "Centrumdöden" är mer aktuellt än någonsin"

Dela artikeln