Debatt
🕝 2 minuter
"DEBATT: Nygatan enkelriktas - Uppmanar till omprövning"
Publicerad 17 juni 2024 08:00
Uppdaterad 17 juni 2024 11:07
Detta är en insändare. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

"Beslutet har tagits i stadshuset utan någon verklig förankring i vad Södertäljeborna faktiskt vill och behöver.", skriver debattören om planerna om att göra Nygatan till enkelriktat.

Nyligen meddelade Södertäljes tekniska nämnd sina planer att omvandla Nygatan till en enkelriktad gata med cykelvägar och nya grönytor. Med hänvisning till inspiration från cykelstäder som Berlin och Stockholm, hoppas man kunna skapa ett mer attraktivt och säkert stadsstråk. Men denna ambition är både missriktad och illa underbyggd. Beslutet speglar en brist på förståelse för Södertäljes unika förutsättningar och en alarmerande frånvaro av dialog med stadens invånare och företagare.

Ogrundade beslut och bristande dialog
Det mest påfallande problemet med den tekniska nämndens beslut är avsaknaden av konkret underlag och invånardialog. Var är de detaljerade undersökningarna som visar att Nygatan verkligen är otrygg och mindre trevlig? Var är enkäterna som har samlat invånarnas och företagens åsikter om vad som behövs? Istället har beslutet tagits i stadshuset utan någon verklig förankring i vad Södertäljeborna faktiskt vill och behöver.

"Södertälje har inte samma förutsättningar eller behov."

Orealistiska jämförelser
Att jämföra Södertälje med storstäder som Berlin och Stockholm är helt enkelt inte relevant. Dessa städer har investerat miljarder i cykelinfrastruktur och har en lång tradition av cykling som en del av stadslivet. Södertälje har inte samma förutsättningar eller behov. Att försöka replikera deras modeller här är inte bara naivt utan också slöseri med resurser som kunde användas mer effektivt på andra sätt.

Trafikkaos och ökad miljöbelastning
Enkelriktning av Nygatan och införande av cykelvägar kommer att leda till förvirring och trafikproblem. Bilister som försöker navigera till och från parkeringshus, hotell och andra viktiga destinationer kommer att möta onödiga svårigheter. Dessutom innebär omdirigering av trafik längre körsträckor och därmed ökade koldioxidutsläpp – en direkt motsägelse till målet om en grönare stad.

Missade möjligheter
Södertälje har flera områden som är bättre lämpade för att bli attraktiva stadsstråk. Stora torget och Storgatan, som ser ut som något gud glömde, skulle kunna piffas upp och förbättras med relativt små medel. Det är här insatser borde riktas, inte på Nygatan. Varför inte fokusera på att förstärka dessa områden där det redan finns en naturlig samling av människor och aktivitet?

"Att basera beslut på ogrundade idéer vinner ingen något på"

Realistiska förebilder
Innan Södertälje börjar jämföra sig med storstäder som Stockholm och Berlin, borde man kanske ta en tur till städer som t.ex. Örebro, Eskilstuna eller Västerås. Dessa städer har liknande storlek och förutsättningar som Södertälje och kan erbjuda mer relevanta exempel på framgångsrika stadsförbättringar. Att basera beslut på ogrundade idéer vinner ingen något på. Men det är ju enkelt när det inte är ens egna pengar man leker med.

En uppmaning till omprövning
Den tekniska nämnden måste ompröva sitt beslut och istället inleda en genuin dialog med Södertäljes invånare och företagare. Genom att lyssna på deras behov och önskemål kan vi hitta lösningar som verkligen förbättrar stadens livskvalitet. Pilotprojekt och temporära förändringar kan testas och utvärderas innan permanenta beslut fattas, vilket skulle ge en mer flexibel och anpassad utveckling.

Södertälje förtjänar bättre än att bli ett experiment för ogenomtänkta stadsplaneringsidéer. Vi behöver lösningar som är förankrade i verkligheten och som verkligen gagnar stadens invånare och besökare.

Joakim Halef

Dela artikeln