Uppdaterad 23 september 2024 21:28
Northvolt, batteritillverkaren där Scania är delägare, har drabbats av en ekonomisk kris och tvingas säga upp 1 600 anställda i Sverige.
Northvolt hade som mål att skapa världens största och mest moderna batteritillverkning för elbilar och siktade på att ta över 25 % av den europeiska marknaden till 2030.
Men bolaget har inte lyckats starta batteritillverkningen i den skala man hade förväntat sig, och de ekonomiska problemen blev kritiska. På måndagen meddelade batterijätten Northvolt, där Scania har investerat mångmiljonbelopp, att de nu genomför en stor nedskärning av sin personalstyrka. Totalt förlorar 1 600 anställda sina jobb, varav 1 000 i Skellefteå, 400 i Västerås och 200 i Stockholm.
– Vi kan inte säga något om detta i nuläget, säger Erik Bratthall, presschef på Scania, till LT.
De senaste två åren har Northvolt haft svårt att få fart på sin batteritillverkning, vilket även påverkat Scanias produktion av battericeller i Södertälje.
Fabriksprojektet Northvolt Ett i Skellefteå stoppas helt, medan expansionsplanerna på Northvolt Labs i Västerås bromsas kraftigt. I Stockholm reduceras tjänster på huvudkontoret. Northvolt, som tidigare haft ambitionen att bli Europas största batteritillverkare, har nu ställt in sina expansionsplaner på grund av finansiella problem och svårigheter att få in nytt kapital.
Scanias investeringar i Northvolt, däribland en satsning på 100 miljoner kronor år 2018, har gjort företaget till en avgörande partner för Scanias batteriproduktion. Northvolt är dessutom Scanias enda leverantör av battericeller – en nyckelkomponent i Scanias satsning på elektrifierade lastbilar. Huruvida krisen hos Northvolt kommer att tvinga Scania att söka en ny leverantör återstår att se, men produktionen hos Scania fortgår.
– Att brodera ut det här skulle bara bli spekulationer i det här läget. Jag har inte hört någon oro kring det här, sade Erik Bratthall, presschef på Scania, i ett tidigare uttalande till SVT Nyheter.