Uppdaterad 1 november 2024 23:36
Efter kritik från Justitieombudsmannen och pausade bakgrundskontroller får Södertälje kommun nu stöd från en ny regeringsutredning. Förslaget ger kommunerna möjlighet att utföra bakgrundskontroller inom äldreomsorg och i kritiska tjänster.
Regeringens utredning, presenterad igår, föreslår en ny lag som ska ge kommuner ökat utrymme att genomföra bakgrundskontroller vid anställning inom äldreomsorg och i roller som innebär betydande ansvar, som chefspositioner och ekonomiskt strategiska tjänster. Södertälje kommun, som tvingades pausa sina bakgrundskontroller i oktober 2023 efter JO-kritik, ser nu förslaget som vägledande för framtida hantering.
– Vi välkomnar att frågan om bakgrundskontroller fått en hög prioritet. Det känns för tidigt att kommentera utredningen och dess slutsatser. Nu ska vi analysera innehållet och se hur vi i Södertälje kan lägga en plan framåt, säger Magnus Gyllestad, stadsdirektör Södertälje kommun.
- Även om Södertälje kommun pausat bakgrundskontroller kvarstår behovet av att värna vår verksamhet och skapa trygghet för våra anställda och Södertäljes medborgare. Det har varit vår målsättning hela tiden. Samtidigt är det här en viktig fråga för hela den offentliga sektorn, vi ser hur flera andra kommuner i Sverige lyfter behovet av bakgrundskontroller.
Regeringen tillsatte i februari en utredning i snabbspår för att undersöka kommunernas behov av större befogenheter att utföra bakgrundskontroller på personal och nya kandidater.
Enligt utredningen, som presenterades den 31 oktober, föreslås att registerutdrag ska kunna göras vid rekrytering inom äldreomsorg och stödverksamheter för personer med funktionsnedsättning. Dessutom föreslås att registerkontroller ska utvidgas för de som arbetar med barn, där uppgifter om fler brott från misstankeregistret inkluderas, samt att kritiska kommunala befattningar ska omfattas av registerkontroller.
Kritik efter SVT-avslöjande
Södertäljes tidigare rutiner för bakgrundskontroller fick hård kritik från fackförbund och väckte uppmärksamhet efter avslöjande granskning.
Enligt SVT betalade kommunen 900 kronor per kontroll till säkerhetsföretaget Nordic Aigis, medan liknande tjänster kostade mellan 100 och 300 kronor hos andra leverantörer. Kontrollerna beräknades kosta skattebetalarna nio miljoner kronor under perioden 2022–2025, men efter knappt ett år hade kommunen redan betalat över 7,3 miljoner kronor. Avtalet med Nordic Aigis avslutades senare under våren 2023.
Idag genomför Södertälje kommun enbart bakgrundskontroller genom utdrag ur belastningsregistret för personal som arbetar med barn och ungdomar.
- Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att medborgare och medarbetare ska kunna lita på att gör allt vi kan för att motstå korruption och otillbörlig påverkan. Vi är stolta över att vara första kommunen i landet med så omfattande bakgrundskontroller, säger Gyllestad.
Läs även: - Södertälje kommun slöt avtal med dyrare företag