🕝 1 minuter
Högt tryck på klimatpremie för eldrivna fordon - "blev lite överraskade"
Publicerad 12 juli 2024 08:00
Uppdaterad 12 juli 2024 13:01
Foto: Pexels

Sedan klimatpremien infördes i februari, med syfte att öka elektrifieringen, har över 9 400 ansökningar kommit in. I Södertälje finns det nästan 4 000 fordon som kvalificerar sig för klimatpremien.

Från den 13 februari 2024 kan företag, regioner och kommuner ansöka om klimatpremie för att köpa eldrivna lätta lastbilar. Stödet beräknas på prisskillnaden mellan en ellastbil och en jämförbar fossildriven bil och kan uppgå till 50 000 kr. Premien minskar över tid, så det är fördelaktigt att ansöka tidigt. Målet är att öka elektrifieringen av transporter, minska utsläppen av växthusgaser och bidra till ett bättre klimat och minskat buller i städerna.

Sedan införandet har ansökningar om stöd för cirka 9 400 fordon inkommit, enligt Energimyndigheten.

- Vi förstod att det skulle bli omfattande, men blev ändå lite överraskade, säger Peter Dädeby, handläggare på Energimyndigheten till Siren.

För att kunna ta del av stödet måste eldrivna lastbilar ha en maxvikt på 3,5 ton, drivas av el eller vätgasproducerad el via bränsleceller, vara registrerade som lastbil i Transportstyrelsens vägtrafikregister och vara helt nya.

Fram till slutet av maj har drygt 230 organisationer ansökt om klimatpremien, från stora företag med tusentals fordon till mindre företag med några få. Ansökningar har kommit från ett hundratal kommuner, med flest från Stockholm.

I Södertälje finns 3 752 bilar som kvalificerar sig för klimatpremien, och fler ansökningar väntas komma in. I slutet av maj hade Energimyndigheten tagit preliminära beslut för drygt hälften av fordonen, med ett sammanlagt stödbelopp om 255 miljoner kronor.

Dela artikeln