🕝 1 minuter
Framtida online shopping för Södertäljes hemtjänst
Publicerad 25 december 2022 06:00
Uppdaterad 25 december 2022 03:08

Foto: Pixnio

Antalet äldre invånare i Södertälje förväntas öka de närmst kommande åren. Svårigheter omkring tid, arbetsmiljö, och leverans av varor har uppkommit som ett problem. Men en lösning är införandet av online inköp av dagsvaror.

– Med detta arbetssätt så tar vi affären hem till brukaren istället för personalen till affären, säger Karin Björkryd.

Hos andra kommuner som har infört liknande inköp online av dagsvaror har man sett en positiv effekt för både personer med hemtjänst och hemtjänstpersonalen. Ytterligare effekter av inköp online är att de som har hemtjänst kan ta del i större mån om vad som inhandlas. Samt en större grad av trygghet samt säkerhet för både personer med hemtjänst och hemtjänstpersonalen, i och med att ingen kontant- eller kontokortshantering sker.

Målet med införande av inköp online är att öka självständighet, delaktighet och kvalitet för brukare med insatsen inköp av dagligvaror. Vi vill använda vår personal på ett mer resurssmart sätt samt skapa en bättre arbetsmiljö. Med detta arbetssätt så tar vi affären hem till brukaren istället för personalen till affären, säger Karin Björkryd omsorgsdirektör i ett pressmeddelande.

Beslutet innebär även en bättre arbetsmiljö för hemtjänstpersonal som slipper att lyfta tunga matkassar. Samt kan hemtjänstpersonalens kompetensområden nyttjas allt bättre.

Kommunen kommer att göra en upphandling med hemtjänstföretagen. Ett av kraven i upphandlingen är att de företag som förser utför hemtjänst kan leverera till alla delar av kommunen.

Text: Gustav Andersson

Dela artikeln