Uppdaterad 19 december 2024 05:00
En Nykvarnsbo fick kämpa i veckor för att nå sin handläggare och riskerade att bli utan sjukpenning. Nu kritiseras Försäkringskassan av Justitieombudsmannen (JO) för bristande tillgänglighet och service.
I fjol anmälde en Nykvarnsbo Försäkringskassan till JO efter att upprepade försök att nå sin handläggare och växeln misslyckats. Trots lämnade röstmeddelanden och flertalet samtal fick hon inget svar, vilket gjorde att hennes ekonomi riskerade att påverkas negativt.
Nu visar JO:s granskning att Försäkringskassan avvisade en stor mängd samtal under perioden på grund av kortare telefontider och resursbrist. Under november och december 2023 besvarades bara en tredjedel av inkommande samtal, medan övriga avvisades eller avbröts efter långa väntetider. JO anser att detta är "helt oacceptabelt" och att Försäkringskassan har brustit i sin skyldighet att vara tillgänglig och ge god service.
Försäkringskassan har efter kritiken återgått till ordinarie telefontider, men JO poängterar att myndigheten måste säkerställa att allmänheten kan nå handläggare utan onödiga hinder.