🕝 2 minuter
Flera sprickor i rälsen upptäckta – åtgärdades snabbare än väntat
Publicerad 16 februari 2025 08:00
Uppdaterad 16 februari 2025 08:00
Pressbild: FSJ

Efter sänkt hastighet på järnvägen har nu trafiken mellan Älvsjö och Södertälje återgått till normala hastigheter. Arbetet med att reparera sprickor i rälsen blev klart snabbare än planerat meddelar Trafikverket.

Den 16 januari infördes hastighetsbegränsningar på vissa järnvägssträckor söder om Stockholm, inklusive Älvsjö–Södertälje, för att reparera sprickor i rälsen. Trafikverket beräknade att arbetet skulle ta upp till sex veckor, men tack vare milt väder kunde sprickorna åtgärdas snabbare än väntat.

Då betydligt fler sprickor upptäcktes än väntat kallade Trafikverket in extra svetsare för att effektivisera arbetet.

- Vi tredubblade styrkan som arbetar nattetid. Arbetet gick bra, tack vare duktiga medarbetare och att det varit plusgrader många nätter, säger Jon Sundh avdelningschef järnvägssystem på Trafikverket.

Från och med 31 januari kunde hastighetsbegränsningarna mellan Älvsjö och Södertälje tas bort, och sedan torsdagen den 13 februari rullar tågen åter i full hastighet på Västra stambanan och Nynäsbanan.

- Vi är glada att ha kunnat ta bort hastighetsnedsättningarna så att de inte längre påverkar i pendeltågstrafiken, säger Sundh.

Anledningen till sprickorna var en kombination av kallt väder i november, december och januari samt den höga trafikbelastningen på järnvägen söder om Stockholm. Dessa sträckor är några av de mest trafikerade i Sverige, vilket gör att underhållsarbeten behöver planeras noggrant för att minimera störningar.

Att reparera sprickor i rälsen är en process som kräver plusgrader nattetid, eftersom svetsning av räls är svår att genomföra i kyla. Vanligtvis har järnvägsarbetarna tre till fyra timmars arbetsfönster per natt, då tågtrafiken tillfälligt pausas på en riktning i taget.

Vid varje reparation undersöks rälsen med ultraljud, vilket gör det möjligt att identifiera även små sprickor. De skadade rälsdelarna, som kan vara mellan fem och tjugo meter långa, byts ut och svetsas fast på plats. Vid större skador kan flera svetsarlag behövas för att reparera en enda växel.

Ultraljudsinspektioner och rälsbyten är en del av de årliga kontroller som genomförs för att säkerställa säkerheten på järnvägen genom Södertälje och övriga Stockholmsregionen.

Nu när reparationerna är klara kan pendlare och resenärer åter räkna med smidigare och snabbare tågförbindelser genom Södertälje och vidare söderut.

Dela artikeln