Uppdaterad 28 april 2023 20:09
Foto: PxHere
Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning, men under första kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Södertälje kommun. Och då har effekten av den slopade elbilsbonusen inte gett utslag ännu.
Under första kvartalet 2023 var 60 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara, sammanlagt registrerades 1 356 nya bilar. Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar. Fossildrivna bilar utgjorde 38 procent av nyregistreringarna, då räknas även elhybrider in som fossilbilar.
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.
Även i Södertälje pekade registreringen av laddbara personbilar under det fjärde kvartalet på 67 procent.
Registreringstopp förklaras inte av slopad bonus
Man skulle kunna tro att registreringsvågen i slutet av förra året berodde på den slopade elbilsbonusen som regeringen med kort varsel presenterade i november.
Men effekterna av den regeländringen syns inte ännu. Det förklarar Mikael Levinsom är utredare på Trafikanalys. De långa leveranstiderna gör att de elbilar som köptes i all hast i november rullar ut på vägarna först sex till tolv månader senare, det vill säga i sommar och höst.
Istället ser vi effekten av att många redan tidigare under 2022 beställde bilar, inställda på att bonusen skulle skärpas vid årsskiftet, vilket den förra regeringen hade fattat beslut om. Men nu slopades alltså hela bonusen redan i november.
– De registeringssiffror vi ser nu reflekterar läget vi hade i höstas, säger Mikael Levin.
Exakt hur många elbilar som faktiskt säljs just nu vet vi inte. Branschorganisationen Mobility Sweden beskriver marknaden som ”iskall”.
– Vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jämförelse med förra året. Om inte regeringen tar fram nya styrmedel riktade mot privatkunder som vill köpa elbilar kommer elektrifieringen stanna upp och det blir ännu svårare att nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden i ett pressmeddelande.