Uppdaterad 1 april 2022 02:00
Foto: Creative Commons.
I februari meddelade Scania att de planerar att investera cirka en miljard kronor i ny testbana för autonoma och elektrifierade fordon i Södertälje. En testbana för framtidens nya fordon som en del av Scanias forskning- och utvecklingsverksamhet.
Nu presenterar Scania deras nya satsning för att underlätta omställningen till elektrifierade transporter.
− Det här är en del i vårt arbete med att skapa trygghet för kunderna, att de ska kunna ta steg för att elektrifiera sin fordonsflotta, säger Scanias VD David Källsäter i ett pressmeddelande.
Scania bygger ut infrastrukturen bygger ut inom återförsäljarnätverket med publika laddare för att kunna genomföra tunga elektrifierade transporter.
Med stöd av Klimatklivet investeras snabbladdning för tunga fordon på över 20 platser runt om i landet.
− Ellastbilar finns redan och nu satsar vi på en utbyggnad av laddstationer på strategiska platser för att skapa bättre förutsättningar för fler elektrifierade transportuppdrag. För långväga transporter kommer den publika laddinfrastrukturen att vara avgörande för möjligheten att elektrifiera, säger David Källsäter.
Inom kort väntas Scania presentera två nya modeller av tunga lastbilar där ena klarar av 40 tont totalvikt och en körtid på fyra timmar. Den andra modellen kan köras i tre timmar, men klarar en totalvikt på 60 ton.
För att effektivisera körningen under ett helt arbetspass kommer lastbilarna kunna snabbladdas under förarens lagstadgade 45-minters lunchrast.