Uppdaterad 4 december 2024 17:00
På Tvetavägen i Järna kommer ett nytt dynamiskt farthinder att förbättra säkerheten vid ett övergångsställe som används av många barn. Det innovativa farthindret, Actibump, är konstruerat för att påverka endast fortkörare.
Järna blir nästa plats i Sverige att testa det moderna farthindret Actibump, en teknik som redan använts framgångsrikt på flera platser, både i Sverige och internationellt.
På Tvetavägen, vid höjden av Fjärilsstigen, kommer det dynamiska farthindret att bidra till ökad säkerhet vid ett välanvänt övergångsställe. För den som håller sig under hastighetsbegränsningen på 40 km/h ligger hindret plant med vägbanan och märks inte. Men för den som kör för fort fälls en lucka ner, vilket skapar ett gupp och gör färden betydligt obekvämare.
- Det är en radar som mäter hastigheten på trafiken och om föraren kör för fort sänks en lucka ner några centimeter i vägbanan och skapar ett inverterat gupp. Guppet är obekvämt att köra över och kommer göra att hastigheten sänks, säger Tinde Strand, trafikplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.
Actibump har testats i flera kommuner i Sverige samt internationellt på platser som Öresundsbron, Australien, Norge, Island och Danmark. Utvärderingar visar att tekniken är effektiv och säker för både bilar och motorcyklar. Hittills har inga fordon skadats, och metoden har visat sig vara ett framgångsrikt sätt att sänka hastigheterna.
Farthindret anländer denna vecka, men installationen förväntas ta ytterligare ett par veckor. När det är i full drift kommer det att vara ett viktigt verktyg för att öka trafiksäkerheten på Tvetavägen.
- Syftet med den här typen av farthinder är att ge ett jämnt trafikflöde med säker hastighet på en plats där vi har många oskyddade trafikanter som barn, säger Tinde Strand.
Med Actibump vill Södertälje kommun uppmuntra till säkrare körning och skapa tryggare miljöer för fotgängare, särskilt barn. Testperioden kommer att följas noggrant för att utvärdera effekten av denna innovativa trafiksäkerhetslösning.