Uppdaterad 27 april 2025 12:23

Vi vill se en parkeringspolitik som lyfter stadskärnan och Södertäljes liv och rörelse.", skriver Liberalarnas Metin Hawsho och Alvin Hanna.
Varför är det alltid fullt på vissa parkeringar samtidigt som andra står halvtomma? I Södertälje stadskärna ser vi ett tydligt mönster. När avgifterna höjs och de avgiftsfria alternativen sjunker kraftigt, minskar också antalet besökare. Det påverkar inte bara våra lokala företagare men också hela stadens livskraft.
Vid stationsplan (pendeltågsstationens) parkering, där det tidigare var två timmar avgiftsfri parkering, kunde man knappt hitta en ledig plats under lunchtid. Idag ser bilden annorlunda ut.
Vi var ute och räknade platserna själva, vid flera tillfällen och i snitt var det drygt 25% av platserna som var lediga. Samtidigt står andra centrala ytor där parkeringen är mycket billigare helt fulla varje dag, vilket är helt förståeligt. Skillnaden är priset. Det kostar 15 kronor i timmen vid stationsplan och det är tillräckligt för att många ska välja bort den.
"Ett tydligt uttryck för att flödet i centrum har sjunkit över tid och framförallt kunder med köpkraft. "
Att företagarna i centrum har lyft parkeringsfrågan och visat ett stort motstånd och engagemang mot enkelriktningen av Nygatan är ett tydligt uttryck för att flödet i centrum har sjunkit över tid och framförallt kunder med köpkraft. Parkeringarna är viktiga för handeln, invånarna och besökare. En tom parkeringsruta i hjärtat av vår stadskärna är ett enormt resursslöseri. Den kostar i form av färre kundbesök, minskad omsättning för näringslivet, och en känsla av ett övergivet centrum.
Vi i Liberalerna vill se en parkeringspolitik som lyfter stadskärnan och Södertäljes liv och rörelse. Satsa gärna på Nygatan och hela centrum men börja inte i fel ände. Att enkelrikta Nygatan och försvåra för bilisterna som Alexander Rosenberg (M) och den styrande majoriteten vill, utan att lyssna på handlarna i centrum som har mycket bra kännedom kring stadskärnan, är att göra självmål.
Då vi vill vara sakliga och kreativa i debatten så föreslår vi:
● Inför ett parkeringslyft för handeln, i dialog med näringslivet, där vi optimerar tillgänglighet utan att urholka kommunens intäkter.
● Återinför två timmars avgiftsfri parkering på strategiskt viktiga ytor i stadskärnan och se över parkeringsavgifterna.
● Informationsskyltar så att bilisterna kan se tydligt och enkelt var det finns parkeringsmöjligheter.
Det gäller att använda de befintliga p-platserna på bästa sätt för att få mer flöde till vår stadskärna. Vi vill väl ha fler besökare och gärna med köpkraft till centrum, inte färre.
Metin Hawsho (L)
Alvin Hanna (L)