Företag i fokus:

EXKLUSIV INTERVJU: Uno Svenningsson gästar Glashyttan

Glashyttan

Foto: Alexander Isa

Legenden Uno Svenningsson, känd för låtarna ”Under ytan” och ”Vågorna”, gästar Södertälje i tre dagar.

Mer än 35 år senare säljer Uno Svenningsson slutsålt vart han än åker, och det är inga undantag den här gången heller. Nästa vecka, den 17:e, 18:e och 19:e juni, gästar han Södertälje och Glashyttan i tre dagar för att spela inför en förväntansfull publik.

Telgenytt tog kontakt med Uno Svenningsson för att berätta hur välkommen han är och hur mycket vi uppskattar att en av Sveriges främsta artister väljer att besöka vår stad i tre dagar.

– Det är så otroligt skönt att äntligen få komma ut och spela, och att folk vill komma ut och lyssna. Det känns fantastiskt, berättar Uno när vi når honom.

Det är en glad Uno som svarar i telefonen under tisdagskvällen och bekräftar den tredagars lång spelningen på Glashyttan. Vi är minst lika glada att en av landets största artister tar sig tid att prata i telefon med oss på Telgenytt.

Uno Svenningsson. Pressbild

Du ska besöka Södertälje i tre dagar och har sålt ut alla platser, helt fantastiskt. Hur känns det för dig, Uno?

– Jag spelade några spelningar förra året, men det här blir min första spelning för i år. Det ska bli otroligt kul. Sedan har jag hört jättegott om Glashyttan och att det ska vara jättevackert där ute, så jag ser verkligen fram emot det.

Har du spelat i Södertälje tidigare, eller är det här första gången?

– Jag tror att sista gången jag spelade i Södertälje var när jag spelade med Sommarsverige-gänget, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson. Jag tror att det var 2016, men det var ett par år sedan.

Är det något du vill hälsa till alla som köpt biljett?

– Jag längtar efter att få möta publiken igen. Sen är jag så otroligt glad över att få komma ut och spela och att det är så himla mycket folk som kommer att komma. Jag släpper även en ny singel den 18:e juni, så jag ser verkligen fram emot det här, berättar Uno för Telgenytt.

– Det ska bli kul det här. Nu ser vi fram emot en sommar som är lite mer normal i alla fall, avslutar Uno Svenningsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 10:27

Skyltföretaget Hillstedts prisas som årets företag i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-04-kl.-12.13.48

Michael Hillstedt och Helen Råström
Foto: Nykvarns kommun/ Liza Simonsson

Vid den årliga näringslivsgalan på Vidbynäs gård korades Michael Hillstedt till Årets Företagare. – Det känns stort, sade han i samband med prisutdelningen.

I april firades näringslivet i Nykvarn på Vidbynäs gård där hundratals gäster samlades för att delta i den årliga näringslivsgalan. Evenemanget markerade även den sista gången som Nykvarns företagareförening delade ut sina prestigefyllda företagspriser.

(Annonslänk)

Michael Hillstedt, VD för skyltföretaget Hillstedts AB, prisades som Årets Företagare. Hillstedt har lett sitt företag till god lönsamhet och starkt varumärke med ett omfattande engagemang både inom och utanför företaget. Företaget är känt för sitt stöd till lokalsamhället, speciellt genom sponsring av Nykvarns innebandyförening Steelers, vilket uppmärksammades under galan.

– Det känns stort och ärofyllt och ett bevis på att vi lyckats få våra kunder att synas, säger han i ett uttalande till Nykvarns kommun.

Helen Råström från gruppen Aktiv Fritid belönades med utmärkelsen Årets Möjliggörare för sitt arbete med att främja folkhälsa genom olika aktiviteter, särskilt vid Hökmossbadet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 12:30
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 12:18

Vill arrangera Musikhjälpen i Södertälje – ”Vårt nya fokus”

5AB0F0A5-5C0F-4085-B741-A0E88F2CCAD3

 Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.
Foto: Mattias Ahlm/Micke Grönberg/Sveriges Radio

Var och när Musikhjälpens glasbur 2024 placeras förblir ett välbevarat mysterium. Telgenytt kan nu avslöja att Södertälje City är med i kampen för att bli värdstad för den välkända musikinsamlingen i framtiden, även om konkurrensen från andra städer är hård.

– Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Södertälje City arbetar på flera fronter. Samtidigt som staden aktivt strävar efter att bli ”Årets stadskärna”, siktar de också på att locka Musikhjälpen till Södertälje för att öka stadens attraktivitet. Utmärkelsen Årets Stadskärna har sedan 2012 varit ett politiskt mål för att främja samverkansprocesser i stadskärnan. Det har använts som ett verktyg för att genomföra projekt, insatser och aktiviteter, vilka också har presenterats i en kort filmserie på ett underhållande och pedagogiskt sätt.

Föll på mållinjen när priset gick till Malmö.

– Att Södertälje tog sig till final var någonting som vi var stolta över och det uppmärksammades nationellt i branschen. Vi har sedan dess tagit emot studiebesök från städer i hela landet som kommer hit för att inspireras av vår samverkan och vår förflyttningsresa. Detta har skapat ett revanschsug och vilja att fullborda vårt delmål, Aljoša Lagumdžija.

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

Med stor hoppfullhet har Södertälje nu siktet inställt på att vinna titeln ”Årets Stadskärna” 2024, samtidigt som staden anstränger sig för att vara värdstad för Musikhjälpen. Detta evenemang, som belyser globala frågor och samlar in pengar för goda ändamål, lyckades förra året samla in nästan 60 miljoner kronor.

– Det är en del av vårt nya fokus för både staden och vår organisation. Södertäljes Citys styrelse har beslutat om ett nytt ägardirektiv som reviderar Södertälje Citys roll. Fokus läggs på stadskärnans långsiktiga utveckling och insatser kring utbud, attraktivitet och att på sikt locka andra större evenemang hit såsom populära musikfestivaler och aktiviteter. Musikhjälpen är ett viktigt och varumärkesstärkande evenemang som vi gärna vill locka till Södertälje och behöver arbeta aktivt med då konkurrensen bland städerna är stor.

Vilken inverkan tror ni att Musikhjälpens närvaro skulle ha på Södertälje?

– Vi anser att det skulle skapa positiva effekter för staden. Dels ur varumärkesperspektiv att vi får ett välkänt evenemang som bevakas av många tittare nationellt, där vi har möjlighet att få ut positivt budskap om vår stad.

Musikhjälpen i Linköping 2015.
Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

– Vi ser också besöksmässiga och ekonomiska effekter, att besökare från närregionen upptäcker mer om Södertälje, testar att äta på våra restauranger och shoppar i stan. Så det vore väldigt positivt på många sätt och vi tycker att Musikhjälpen har ett fint budskap som rimmar väldigt väl med hur vi arbetar i Södertälje.

Vilka utmaningar har ni stött på i processen att locka Musikhjälpen till Södertälje?

– Vi har dialog med ansvariga arrangörer för Musikhjälpen och har visat att Södertälje skulle vara intresserad av att vara värdstad. Utmaningen blir att vi behöver arbeta med projektet under lång tid och ha uthållighet i arbetet då konkurrensen är väldigt stor från andra städer, vi kommer behöva sticka ut. Utmärkelsen Årets Stadskärna kan ge en positiv boost i arbetet med Musikhjälpen, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, till Telgenytt.

Läs även: – Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Maren, en potentiell plats för Musikhjälpen. Bild tagen 2015.
Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 4 maj 2024 01:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors