Företag i fokus:

INSÄNDARE: Dubbdäcksförbud över Mälarbron – äntligen!

Malarbron-Klaffbron. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Nu diskuteras frågan om dubbdäcksförbud över Mälarbron på allvar. Självklart menar Centerpartiet och sedan länge att det ska införas. Motståndet har varit stort och därför har det inte varit möjligt.

Nu bekräftar kommunen att vårt ställningstagande är riktigt. Samhällsbyggnadskontorets utredningar visar att 80% av den största utmaningen, nämligen att minska utsläppen av PM10, beror på dubbdäcksanvändning. Utöver hälsorisker hindrar utsläppen möjligheten att bygga bostäder och lokaler från Mälarbron till Enhörna.

Sverigedemokraterna, Joakim Hagström, försöker populistiskt argumentera för att det inte ska införas ett dubbdäcksförbud och förvirrar debatten genom att lyfta andra utsläpp som visserligen är farliga men där kommunen inte haft problem med gränsvärden. 

”Alla som vill använda bron får en rimlig chans att byta till dubbfria däck”

Ett annat problem som lyfts är hur kontrollen ska utföras och att polisen inte har möjlighet att göra kontroller. Nu är det polisens uppgift så vi utgår från att stickprovskontroller kan göras. Jämförelsen är Hornsgatan men det är som att jämföra päron och äpplen. På Hornsgatan har alla de som bor i närområdet och gäster till dem och måste använda Hornsgatan rätt att köra med dubbdäck vilket i praktiken gör det omöjligt att kontrollera. På Mälarbron finns inte problemet med undantag utom för utryckningsfordon vilka är enkla att skilja ut från övrig trafik.

Då det inte går att införa succesivt så förordar vi att det sker inför vintersäsongen 2025/2026 och att informationen skyltas vid Mälarbron från och med att beslutet fattats så att alla som vill använda bron får en rimlig chans att byta till dubbfria däck.

Nu har samhällsbyggnadskontoret i uppdrag att se över hur man kan införa ett förbud, något vi stöder.

Tage Gripenstam, Centerpartiet 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Världens starkaste material i fokus i Södertälje

2022_01_1200px-Sodertalje_Science_Park

Foto: KTH

Svenska företag och forskare samlades i Södertälje för att utforska möjligheterna kring världens tunnaste och starkaste material – SIO Grafen.

I slutet på april samlades svenska företag och forskare i Södertälje Science Park för att utforska och utveckla användningen av grafen, världens tunnaste och starkaste material. Grafen, känt för att vara elektriskt ledande, böjbart och transparent, har potential att revolutionera flera industrier. Möjligheten att stärka det svenska näringslivet och bidra till ett hållbart samhälle stod i centrum för mötet.

(Annonslänk)

Mötet, en del av det nationella strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen, markerade en milstolpe med över 230 organisationer involverade i mer än 200 projekt för att driva fram innovationer med grafen.

Deltagarna, som inkluderade storföretag och startups, fokuserade särskilt på nya finansieringsmöjligheter från både nationella program inom Impact Innovation och EU.

Lager av materialet SIO Grafen.
Pressbild

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, i ett pressmeddelande.

Grafen, som består av en enkel lager av kolatomer ordnade i ett tvådimensionellt skikt, har unika egenskaper som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet, vilket gör det till ett mångsidigt material för användning i allt från elektriska kompositer till biosensorer.

Produktionen av grafen i Sverige, som nu sker både i form av flagor och filmer, stöds av en växande industriell kapacitet, vilket speglar landets ambitioner att vara en ledare inom avancerade materialteknologier. SIO Grafen, finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, fortsätter att vara en katalysator för dessa framsteg, med sitt huvudkontor vid Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:45

A-traktorer i Nykvarn ökar mest i hela landet

76CF37A4-3F16-4364-9C92-2744F53338B4

Foto: Wikimedia Commons

Nykvarns kommun upplever en betydande ökning i antalet A-traktorer, med en rekordhög procentuell tillväxt under 2023, enligt färska siffror från Trafikanalys.

Under de senaste åren har intresset för A-traktorer ökat markant i Sverige, en trend som tydligt speglas i Nykvarns kommun. En ny rapport från Trafikanalys avslöjar att antalet A-traktorer i kommunen har skjutit i höjden under det gångna året. Vid utgången av 2023 var 65 A-traktorer registrerade i kommunen, en uppgång med 23 fordon jämfört med föregående år. Detta motsvarar en ökning med hela 55 procent, vilket inte bara är den största årliga ökningen sedan 2009, utan även den största procentuella ökningen i hela landet.

(Annonslänk)

Denna utveckling understryker en växande intresse för A-traktorer bland unga i kommunen, samtidigt som den väcker frågor om både trafiksäkerhet och ungdomars rörlighet på landsbygden. Trafikanalys pekar på att det finns en tydlig trend över hela landet, men att Nykvarns kommun sticker ut särskilt.

Trafikanalys data understryker en nationell trend där allt fler unga väljer A-traktorer som sitt första fordon. Detta fenomen kan spegla både en förändring i ungdomars mobilitetsvanor och en ökad efterfrågan på mer flexibla transportlösningar i mindre kommuner.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors