🕝 1 minuter
Banken stängde hans konto - Vände sig till ARN
Publicerad 22 januari 2023 15:26
Uppdaterad 22 januari 2023 15:26

Arkivbild

Handelsbanken har avslutat en Södertäljebos bankkonton utan att specificera varför. Detta enligt en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som nyligen beslutade att avslå hans begäran om att banken skulle öppna hans konto igen.

Sedan 2020 har flera privatkunder och företagare i Södertälje drabbat av nedstägnda bankkonton. Något som debattören Özcan Kaldoyo uppmärksammat i debattartiklar samt ett medborgarförslag där han kallar polisen, banker och kommunen till ett möte för svar.

En av de drabbade är en Södertäljebo i 50-års ålder som i december 2021 fick sitt konto avslutat av Handelsbanken. När han inte fick tillfredställande återkoppling av banken vände han sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, för att få sitt bankkonto öppnat igen.

Debattören Özcan Kaldoyo lämnade i början av januari ett medborgarförslag till Södertälje kommun.

I anmälan till ARN menar Södertäljebon att banken inte specificerat varför han utsatts och att han därefter svartlistats hos alla banker. Det resulterat i att han inte lyckades öppna ett bankkonton någon annanstans.

Enligt banken ska en utredning uppmärksammat ett flertal transaktioner, mellan hans privata konton och bolag, som både till syfte och art inte överensstämmer med den kundkännedom banken har. Vidare menar banken att de bland annat saknar tillfredsställande förståelse för syftet med transaktionerna och insyn i pengarnas ursprung.

Södertäljebon framförde att han inte begått något brott eller gjort några tvivelaktiga transaktioner. I anmälan till ARN skriver han även att han kan redovisa ursprunget för varje krona fullt ut – om banken bara frågar.

I anmälan krävde Södertäljebon att banken återigen öppnar hans kontot, men ARN beslutade att avslå begäran.

”Mot bakgrund av vad som framkommit gör nämnden bedömningen att Handelsbanken har presenterat sakliga skäl”, skriver ARN i beslutet.

Läs även:

Dela artikeln