Här är polisens nya miljardsatsning – Super-polisbil som filmar i 360 grader

2022_02_Size1000

Snart fasas alla gamla polisbilar ut och ersätts med nya bilar med bättre köregenskaper, ny teknik, radar och 360 graders kameror.

Kommande tre månader levereras 196 fabriksnya polisbilar in på polisstationer runt om i Sverige och några av dem hamnar i Södertälje.

– Efter tester och finjusteringar av ett fåtal bilar är vi glada över att alla Sveriges poliser nu får tillgång till dem, säger Anders Hall, utvecklingschef vid Polismyndighetens Nationella operativa avdelning, Noa, i ett pressmeddelande.

Den nya tekniken gör det bland annat möjligt att mäta hastigheten på mötande fordon och genom bilens fem kameror, som är riktade utåt och har en 360 graders upptagningsområde, kommer bilen kunna läsa av registreringsskyltar.

De nya bilarna utrusats även med en kamera med ljudupptagningsförmåga inuti bilen för att gör det möjligt att hålla förhör och säkra bättre bevisning på plats.

– Med den utrustningen blir bilarna utmärkta verktyg i arbetet mot grov organiserad brottslighet, inte bara när det gäller att stävja trafikbrott, säger Anders Hall i pressmeddelandet.

Fram till 2030 ska totalt 2 200 polisbilar levereras av modellerna Volvo V90 respektive XC60 samt Volkswagen Touareg samt Volkswagen bussarna Caravelle.

Snittpriset för en ny bil landar på cirka 750 000 kronor och den totala kostnaden efter åtta år kommer landa på cirka 2 miljarder kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2022 00:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2022 00:00

SENASTE NYTT: Peab får uppdraget att bygga klart Slussen

D39C2720-1BC3-4504-BB07-867353B28D8C

Foto: Bild/Illustration: Sweco / Alex Ataseven.

I augusti väntas arbetet med Slussen i Södertälje, Nordens största handelssluss, ta fart på allvar.

Trafikverket har nu gett Peab uppdraget att bygga klart slussen. Ett kontrakt som uppgår till 1,5 miljarder kronor och väntas påbörja i augusti 2022.


– För oss som samhällsbyggare är det spännande att få bygga om och förbättra slussen i Södertälje, säger Carl Johan Söderberg, regionchef på Peab.

2016 påbörjades arbetet med kanalen och var planerad att stå klart 2019, men istället stod projektet stilla fram till 2022.

Bild/Illustration: Sweco.

Nu har Trafikverket gett Peab uppdraget att bygga om hela slussen. Slussen kommer att göras längre och bredare samt få nya slussportarna och en helt ny öppningsbar slussbro.

– Att bygga nya slussar samtidigt som de gamla är i drift är komplicerat och kräver hänsyn till både de gamla och de nya rörliga konstruktionerna samt de många olika teknikslagen. Arbetet kräver god planering. Det här är verkligen ett projekt där vi kommer att kunna dra nytta av alla våra olika kompetenser inom Peab, regionchefen.

I avtalet mellan Trafikverket och Peab ingår även bygget av nya driftlokaler för slussverksamheten och anläggning av nya gator vid sidan av kanalen.

Uppdraget väntas starta i augusti 2022 och under andra kvartalet i år orderanmäls projektet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 14:14
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 14:17

Lösningen efter kaoset på Mälarbron – ”Såga av klaffarna”

A3EB89C8-9FFA-4863-934E-D0816470A2FF

Foto: Alex Ataseven.

I söndags uppstod stor trafikstörningar när Mälarbron på nytt fastande i värmen.

Nu meddelar Södertälje kommun att brons klaffar ska sågas av för att undvika att likande problem uppstår.

– Vi vill automatisera nedkylningen med Mälarvatten men också såga ner brons klaffar så de inte sväller i värmen, säger Cecilia Eriksson, tf. gruppledare på gata och trafik i Södertälje kommun till P4 Sveriges Radio.

Med redan förra sommaren meddelade kommunen att den 50 år gamla Mälarbron, som inte är anpassad för den extrema värmen, skulle få en lösning. 

Delarna som ska kyla ner och förhindra kaoset på bron levererades till Södertälje kommun redan sommarn 2021.

Men ett år senare kvarstår alltså problemet och till Sverige Radio berättar kommunen att system inte kommer att bli klart i år.

– Vi fick hem pumparna i slutet av juli och behövde göra några mindre justeringar av det vi hade förberett på bron, berättade Jennifer Jonsson gatuingenjör på Södertälje kommun till Telgenytt förra året. 

Istället fortsätter man manuellt spola och kyla ner bron och istället sågs av klaffarna som sväller upp i värmen.

– Vi har som förhoppning att automatisera det systemet så att man rent fysisk behöver stå och spola. Det systemet kommer inte bli klart i år.

Läs även: Trafikkaoset på Mälarbron – ”Samma visa varje sommar”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2022 10:26
Senast uppdaterad: 29 juni 2022 10:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors