Södertälje kommun
🕝 1 minuter
Långsam återhämtning för modebutiker - Ändrat köpbeteende hos konsumenter
Publicerad 11 november 2021 01:00
Uppdaterad 11 november 2021 01:00

Bild/Foto: Creative Commons.

I en rapport från Svensk handel framkommer det att modebutiker haft en långsam återhämtning och fraktproblemen är en av faktorerna till att återhämtning bromsas.

Köpbeteende hos konsumenterna har ändrats och flyttats till e-handeln som tar en allt större del av försäljningskakan.

– Logistikproblemen fortsätter att ställa till det för många kläd- och skohandlare. Försenade leveranser och höjda fraktkostnader är ett växande hot, inte minst med tanke på att Black Friday och julhandeln kommer allt närmare. För modebranschen är det avgörande att ha rätt vara på plats vid rätt tillfälle, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Både kläder och skor ökade försäljningen i september, jämfört med samma månad förra året 2020, både i fysisk butik och e-handel. Däremot har klädförsäljningen backat med 0,5 procent och skohandeln med 16,8 procent jämfört med 2019.

– Vi ser att pandemin har förändrat kundernas köpbeteende och att e-handeln tar en allt större del av försäljningskakan. De modehandlare som har en stark digital närvaro har ett gynnsamt läge inför framtiden, säger han.

– Trots att fler kunder har hittat tillbaka till modebutikerna går återhämtningen långsammare än vad vi hoppas på. Vi ska komma ihåg att försäljningstappen var drastiska under pandemin. Hävda restriktioner och fler som arbetar från kontoret igen gör att vi ändå tror på ett starkt slut på året, säger Mats Hedenström.

Dela artikeln