Uppdaterad 20 november 2025 08:00
EU måste stärka finansieringen av Stockholm–Mälarregionens transportinfrastruktur för att undvika flaskhalsar som påverkar hela det europeiska transportsystemet. Det är kärnan i det gemensamma remissvar som sju svenska regioner, inklusive Södertälje, nu lämnar till EU.
Mälardalsrådet uppmanar EU att prioritera insatser som förbättrar såväl internationella som regionala transporter när Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) ses över inför nästa budgetperiod. Enligt de sju regionerna – Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland – riskerar Europas transportkedjor att försvagas utan riktade investeringar i viktiga noder som Uppsala, Eskilstuna och Södertälje.
– Tillförlitliga och effektiva transporter till och från Stockholm-Mälarregionen är avgörande för regionens utveckling och påverkar grannregionerna i norra Europa. I Mälardalsrådet har vi en tydlig samsyn om vilka järnvägar, vägar och farleder som måste förbättras, men behoven är stora och resurserna från staten är begränsade, säger Jens Sjöström (S), ordförande i Mälardalsrådet.

- Här fyller EU:s fonder en viktig funktion för att hantera flaskhalsar och stärka kopplingarna i det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Inte minst för Uppsala, Eskilstuna och Södertälje, som EU har pekat ut som viktiga transportnoder, säger Jens Sjöström.
En nyckelregion i Europas transportflöden
Stockholm–Mälarregionen är en växande motor för Sveriges ekonomiska utveckling och en central del av EU:s stora transportkorridor ScanMed, som binder samman Skandinavien med kontinenten. Flera städer i området – däribland Västerås och Linköping – pekas ut som ”urbana knutpunkter” i EU:s uppdaterade TEN-T-förordning. För att dessa noder ska fungera krävs omfattande investeringar i järnvägar, vägar och farleder.
– Europa som freds- och tillväxtprojekt skapar vi tillsammans. Men det förutsätter att vi har resurser att bygga samman våra regioner och länder. Det är viktigt att EU-budgeten även i framtiden avsätter pengar för Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF). Men fokus får inte begränsas till de gränsöverskridande transporterna, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för En Bättre Sits.
Gemensamt svar till EU
I remissyttrandet betonar regionerna att tillförlitliga och effektiva transporter är avgörande för såväl Sveriges som Europas konkurrenskraft och att betydande resurser måste avsättas för att hantera transportutmaningar i Stockholm–Mälarregionen.
De understryker att alla delar av regionen bör ha möjlighet att ta del av CEF-medel och att en utökad budget för fonden är ett välkommet steg. Vidare framhåller Mälardalsrådet att EU:s stöd till infrastruktur måste vara långsiktigt, strategiskt och bygga på att medlemsstaterna har tydliga planer för hur medlen ska användas på bästa sätt.
- Om en del i transportkedjan, som Mälarbanan eller Ostlänken, blir en flaskhals slår det lika mycket mot det internationella resandet. Här behövs ett helhetsperspektiv och en långsiktighet från medlemsstaterna så att EU-medlen används effektivt, säger Kristoffer Tamsons.
Regionerna varnar även för att begränsa CEF till enbart gränsöverskridande projekt, eftersom flaskhalsar i regionala och nationella stråk – såsom Mälarbanan och Ostlänken – påverkar internationell trafik minst lika mycket. De lyfter den centrala rollen för urbana knutpunkter, som måste ges fortsatt och tillräcklig finansiering för att säkra smidiga övergångar mellan olika trafikslag. Om investeringar i dessa knutpunkter och i det övergripande nätet ska ske genom nationella och regionala partnerskapsplaner krävs att tillräckliga medel öronmärks.
Remissyttrandet betonar också att perifera områden och öar, som Gotland, inte får hamna utanför framtida satsningar. Slutligen menar Mälardalsrådet att Svealandsbanan och Mälarbanan bör inkluderas i stomnätet vid nästa revidering av TEN-T-förordningen.








