Uppdaterad 28 juni 2026 08:00
Varje sommar får SL klagomål från resenärer som tycker att det är för varmt ombord på bussar och tåg. Enligt SVT kan temperaturen bli betydligt högre än utomhus – samtidigt väntar Södertälje på nya elbussar med luftkonditionering.
Värmen ombord på SL bussar fortsätter att skapa irritation bland resenärerna under sommaren. I ett test som SVT genomfört med en termometer ombord på en buss visade det sig att temperaturen kunde bli betydligt högre än utomhus.
– Det borde inte vara den temperaturen på bussen om det är 20 grader ute, säger Andreas Strömberg, presschef på SL, till SVT.
Enligt SL är de flesta bussarna i Stockholms län utrustade med luftkonditionering, men värmen kan ändå bli påtaglig. Solen värmer upp bussarnas stora fönster och kaross, samtidigt som varm luft strömmar in varje gång dörrarna öppnas.
I Södertälje finns fortfarande ett antal äldre bussar utan luftkonditionering. De är dock på väg att ersättas när VR Sverige tar över busstrafiken i Södertälje och Nykvarn. Bolaget har beställt 91 nya elbussar från Scania.








