Debatt
🕝 3 minuter
"Utbildningskontoret: Vi arbetar ständigt med förbättringar"
Publicerad 23 augusti 2024 05:00
Uppdaterad 23 augusti 2024 05:00
Foto: Alexander Isa
Detta är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Svar på debattinlägg som publicerades i Telgenytt 19/8, ”Förälder i Södertälje kommun” där besvikelse och frustration uttrycktes över upplevda brister inom Södertäljesutbildningssystem och administrativa hantering av ärenden.

Vi vill börja med att säga att alla barns välmående och utbildning är vår främsta prioritet och att vi alltid strävar efter att de administrativa aktiviteter som följer med barns skolgång ska fungera så bra som möjligt. De frågor som tas upp i debattinlägget är väldigt viktiga för oss och vi arbetar ständigt med kvalitetsutveckling i vårt arbete och tar gärna emot synpunkter och förslag på förbättringar för att utveckla vår verksamhet och våra arbetsrutiner.

I debattinlägget skriver insändaren att det förekommer felaktiga fakturor för barnomsorg och ogrundade påminnelseavgifter.

Barnomsorgsfakturan utgår från de inkomstuppgifter vårdnadshavare lämnat. Om inkomstuppgifterna är äldre än ett år eller om det saknas giltiga underlag som stöd för angivna inkomstuppgifter utgår maxtaxa. Om barnomsorg inte längre önskas behöver vårdnadshavare säga upp platsen via e-tjänsten, annars fortsätter faktura att utgå. Fram till 31 juli har det varit två månaders uppsägningstid för barnomsorg. Från och med 1 augusti 2024 har vi sänkt uppsägningstiden till en månad.

All information om avgiftens storlek och anmälan av inkomstuppgifter finns att läsa om på kommunens webbplats.

Vidare skriver insändaren att det förekommer nekad skolskjutsansökningar utan rimlig grund eller förklaring.

Alla skolskjutsansökningar genomgår en prövning utifrån angivna kriterier för skolskjuts och handläggs i ett system för detta. När ett beslut fattas förmedlas alltid information om på vilka grunder beslutet har fattats, samt hur ett beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten.

På kommunens webbplats finns ingående information att läsa om hur prövningen går till och vilka kriterier som behöver uppfyllas för att skolskjuts ska kunna erbjudas.

Insändaren uppger att det förekommer återkommande problem vid skolstart – att barn inte blir tilldelade skolplats i tid på grund av administrativa brister.

Att barn får en trygg och smidig skolstart är av yttersta vikt för oss. Alla barn tilldelas en skolplacering utifrån önskat startdatum med utgångspunkt i placeringsreglerna för Södertälje kommun, under förutsättning att ansökan inkommer med korrekta underlag för folkbokföring och inom handläggningstiden.

Insändaren upplever bristande kommunikation och otillgängliga handläggare när det kommer till ärendehantering.

Utbildningskontoret hanterar inkommande ärenden via mejl, eller e-tjänst när det gäller ansökningar. Funktionsbrevlådan för mejl administreras av ett flertal handläggare och äralltid bemannad. Vår rutin är att hantera inkommande ärenden inom 48 timmar på vardagar.

Det finns alltid möjlighet att lämna meddelanden om att bli uppringd.

"Kommunen arbetar utifrån en lagstadgad garantitid på 4 månader"

Insändaren av inlägget skriver att det har noterats problem med handläggning av ansökningar till förskole- och fritidsplatser. Ansökningsprocessen beskrivs som långsam.

Kommunen arbetar utifrån en lagstadgad garantitid på 4 månader för att få en förskoleplats, alla barn får en plats inom garantitiden. I den mån det finns plats på önskade förskolor med ett tidigare önskat startdatum beviljas detta utifrån reglerna för förskoleplacering för Södertälje kommun. Vi strävar alltid efter att tilldela platser så snart som möjligt som vårdnadshavare önskar.

Alla ansökningar om fritidshem handläggs fortlöpande och om vårdnadshavare inkommer med korrekta underlag som stöd för önskad placering beviljas placeringen utifrån önskat startdatum.

Insändaren upplever otydlighet kring processen för att fylla i inkomstuppgifter.

All information om vad som gäller kring uppdatering av inkomstuppgifter finns att läsa om på kommunens webbplats, liksom placeringsreglerna som vårdnadshavare kryssar i att de tagit del av i samband med att ansökan skickas in.

Vi arbetar ständigt för att förtydliga processen och förbättra vår kommunikation och sedan april skickar vi ut påminnelser till vårdnadshavare om uppdatering av inkomstuppgifter för att påminna om detta. Det finns även möjlighet att besöka kontaktcenter i Stadshuset för att få hjälp och svar på frågor.

Vi fortsätter arbeta för att genomföra nödvändiga förbättringar kring våra administrativa tjänster och ser fram emot att fortsätta dialogen med er för att tillsammans skapa en trygg och fungerande utbildningsresa för era barn. Om man har synpunkter och klagomål på kommunens hantering kan man anmäla detta på södertälje.se

Utbildningskontoret,
Södertälje kommun

Dela artikeln