Uppdaterad 5 oktober 2025 08:00

Tågen i Södertälje höll inte tidtabellen under september. Av omkring 10 500 tåg som passerade kommunens stationer var mer än vart åttonde mer än fem minuter försenat.
Punktligheten för tågen i Södertälje ligger fortsatt under branschens mål. Enligt det gemensamma målet ska 95 procent av tågen anlända i tid, men i september var det bara 87 procent som gjorde det.
Av de cirka 10 500 tåg som passerade stationerna i Södertälje – Järna, Mölnbo, Östertälje, Södertälje Centrum, Södertälje Hamn och Södertälje Syd – var 1 360 mer än fem minuter sena. Det motsvarar 13 procent, en försämring jämfört med augusti då andelen sena tåg låg på 10 procent.
Pendeltågen, som utgjorde ungefär sex av tio avgångar i kommunen, hade färre förseningar än fjärr- och regionaltågen. Bland pendeltågen var 6 procent mer än fem minuter sena.
Den dag med flest förseningar var tisdagen den 23 september, då 31 procent av alla tåg var försenade. Mest försenat var SJ:s InterCity-tåg 652 från Karlstad till Stockholm, som passerade Södertälje hela fyra timmar och fem minuter sent den 17 september. Orsaken var ett växelfel.
Stora förseningar på fjärrtågen
Störst andel förseningar drabbade SJ:s snabbtåg mellan Stockholm och Oslo – där hela 55 procent av avgångarna var mer än fem minuter sena. Även Snälltåget mellan Stockholm och Köpenhamn hade stora problem med punktligheten, med 52 procent sena avgångar.
Generellt har fjärrtågen större förseningar än pendeltågen, men undantag finns. Pendeltågen i Stockholmsområdet hade under september relativt många förseningar i förhållande till de kortare avstånden.
Utmaning för målet om punktlighet
Branschen har sedan länge ett gemensamt mål att 95 procent av tågen ska vara i tid. Trots det har trenden gått åt fel håll de senaste åren. De senaste siffrorna visar att det krävs omfattande åtgärder för att punktligheten ska förbättras – även för trafiken till och från Södertälje.
FAKTA:
Dina rättigheter när tåget är sent
Om din resa är kortare än 15 mil har du normalt rätt till avdrag på biljettpriset om tåget är mer än 20 minuter försenat.
Du ska få halva biljettpriset tillbaka vid 20 minuters försening, 75 procent av priset tillbaka vid 40 minuter, och hela biljettpriset tillbaka vid en timmes försening.
Om din resa är längre än 15 mil har du rätt till antingen en ombokning (om det är möjligt) eller avdrag på biljettpriset om tåget är mer än en timma försenat.
Du ska få 25 procent av biljettpriset tillbaka vid en timmes försening, och 50 procent av priset tillbaka vid två timmars försening. Det gäller även utlandsresor, så länge du reser på en och samma biljett. Det här är en EU-lag, och gäller alltså – med vissa förbehåll – i alla EU-länder.
Läs mer om dina rättigheter som tågresenär hos Konsumentverket.
Reser du internationellt med flera olika tågbolag på olika biljetter så är reglerna mer komplicerade, och beror på vilka tågbolag som samarbetar med varandra om ersättningar och ombokningar. En ambitiös sammanfattning finns hos tågbloggaren Jon Worth.