🕝 1 minuter
Strulet med internet - Telge näts reservkraft fick slut på bränsle
Publicerad 2 augusti 2021 02:00
Uppdaterad 2 augusti 2021 02:00

Det hela började med strömavbrottet den 20 juli. Ett strömavbrott hos Vattenfall som i sin tur drabbade tusentals kunder hos Telge Näts som blev utan internet. Strömavbrott drabbade cirka 55 000 hushåll runt Stockholms län, varav 22 048 var kunder i Södertälje.

Telge nät har en reservkraft som automatiskt slås på vid strömavbrott. Den reservkraften fick slut på disel vilket orsakade avbrott i stadsnätet.

Reservkraften slogs på som den ska göra den 20 juli när strömavbrottet uppstod hos Vattenfall. Men enligt lt slogs den aldrig av när strömmen kom tillbaka vilket ledde att tusentals Södertäljebor fick problem med internet.

Telge nät åtgärdade problemet väldigt snabbt, men vissa kunder fick aldrig tillbaka sin internet när strömmen kom tillbaka. För att åtgärda problemet har Telge nät hänvisat att man vänder sig till sina leverantörer.

– Kunden ska bara behöva ha kontakt sin tjänsteleverantör. Vi har inga privatpersoner som kunder, och ingen möjlighet att till exempel identifiera en kund i våra system, utan det är tjänsteleverantörerna som har kunden, säger Maria Brus Lundell på Telge nät till lt.

Dela artikeln