🕝 2 minuter
Spektakulärt stunt med Scanias självkörande teknik
Publicerad 20 november 2025 05:00
Uppdaterad 20 november 2025 05:00
Foto: Red Bull

Scanias senaste tekniska kraftprov visar hur snabbt utvecklingen inom självkörande transporter går. I ett spektakulärt experiment lyckades en professionell cyklist hoppa mellan två autonoma lastbilar – som körde i exakt synkronisering med mindre än en sekunds marginal.

I ett uppmärksammat samarbete mellan Scania, Red Bull och det amerikanska teknikbolaget PlusAI har gränserna för både ingenjörskonst och mänsklig prestation flyttats fram. Experimentet byggde på att två självkörande lastbilar skulle närma sig varandra i perfekt koordinerad hastighet och position, för att skapa ett minimalt tidsfönster genom vilket Red Bull-atleten Matt Jones skulle kunna ta sig – på en mountainbike.

LIDAR-sensorer monterade på sidan av hytttaket på en självkörande Scania-lastbil. Foto: Red Bull

När lastbilarna möttes genomförde Jones hoppet och blev därmed den första personen någonsin att utföra en sådan manöver mellan två autonoma fordon.

Bakom det spektakulära resultatet låg månader av förberedelser: avancerad mjukvaruutveckling, finjusterade säkerhetsprotokoll och omfattande testkörningar. Visionen som en gång lät omöjlig kunde till slut genomföras tack vare ett nära samarbete mellan teknikteam, säkerhetsexperter och atleter.

Autonomi som driver omställningen
Scania positionerar sig som en central aktör i omställningen till framtidens hållbara transporter. Företaget satsar tungt på autonoma system som ska bidra till säkrare, effektivare och mer miljövänliga lösningar – inte minst inom gruvdrift och hub-till-hub-logistik.

Två självkörande Scania-lastbilar möttes i exakt synkronisering och skapade ett tidsfönster på under en sekund, vilket gjorde det möjligt för mountainbikeproffset Matt Jones att genomföra ett lyckat hopp mellan fordonen. Foto: Red bull

- Transport är en grundsten i samhället, och med det följer ett stort ansvar att leverera varor till rätt person eller företag på ett säkert och effektivt sätt. Den här utmaningen visar en glimt av vad som är möjligt när banbrytande autonom teknik levererar precision och säkerhet man kan lita på, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions på Scania.

De självkörande gruvlastbilarna finns redan ute hos kunder, och tekniken är på väg att etableras även på motorvägar. I Europa pågår nu tester med autonoma lastbilar som framförs med säkerhetsförare, i nära samarbete med Silicon Valley-bolaget PlusAI.

Sammantaget bäddar kombinationen av Scanias fordon, den interna mjukvaruutvecklingen och PlusAIs avancerade AI-teknik för nästa steg: säkra, skalbara och fabriksbyggda autonoma lösningar för framtidens vägtransporter.

Foto: Red Bull
Dela artikeln