🕝 1 minuter
Spadtag i Södertälje för Sveriges största järnvägsprojekt
Publicerad 6 november 2024 05:00
Uppdaterad 6 november 2024 05:00
Skiss: Trafikverket

Idag tas det historiska första spadtaget för Ostlänken, en 16 mil lång järnväg mellan Järna och Linköping. Bygget innebär snabbare pendling och ökad kapacitet för både passagerare och gods.

Nu inleder Trafikverket den omfattande byggnationen av Ostlänken, en 16 mil lång dubbelspårig järnväg som går från Järna i norr till Linköping i söder. Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, programchef Magnus Sjöberg och kommunrepresentanter från Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping kommer att närvara vid ceremonin i Gerstaberg.

Ostlänken, som är Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid, ska skapa förutsättningar för fler och snabbare resor samt effektivare godstransporter. För Södertälje betyder det en större tillgång till arbetsmarknaden, och pendling till exempelvis Norrköping eller Linköping kommer att bli enklare och snabbare. Den nya järnvägen beräknas skapa både hållbarare resor och ett mer kapacitetsstarkt järnvägsnät i hela regionen.

Ceremonin direktsänds idag, den 6 november, och evenemanget väntas samla representanter från Trafikverket, regeringen och kommuner längs järnvägssträckan.

Snabbfakta om Ostlänken:

  • Projekt: Ostlänken, ny dubbelspårig järnväg mellan Järna (Södertälje) och Linköping
  • Sträcka: Cirka 16 mil från Järna i norr till Linköping i söder
  • Södertälje del: 15 km mellan Gerstaberg i Järna och Långsjön i Hölö
  • Hastighet: Tåg ska kunna köra upp till 250 km/h
  • Fördelar: Minskade restider, ökad tågkapacitet, förbättrade pendlingsmöjligheter
  • Byggstart: Första delprojektet 2017, större byggperiod 2024–2034
  • Planerat klart: Hela Ostlänken beräknas vara färdig 2035
Dela artikeln