Uppdaterad 18 september 2025 06:27

En ny rapport visar att en incident på Södertäljebron skulle kunna slå mot en tredjedel av Sveriges totala varuflöden. Bron beskrivs som en av landets allvarligaste infrastrukturella flaskhalsar. "En tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten", säger AstraZenecas Nina Andrén.
Varje dygn passerar i genomsnitt 65 000 fordon över Södertäljebron – tre gånger fler än över Öresundsbron. En stor del av trafiken består av transporter med viktiga komponenter till några av Sveriges största exportbolag i Södertälje. Enligt rapporten har dessa verksamheter ett årligt förädlingsvärde på 258 miljarder kronor.
– Den här rapporten visar tydligt hur viktig passagen över Södertälje kanal är för hela landets industri. Från vårt perspektiv är Södertälje ett nav för fordonsindustri och en strategisk plats för framtidens elektrifierade transporter. Sårbarheten i infrastrukturen har en direkt påverkan på robustheten i våra logistikkedjor och vår personalförsörjning, säger Marcus Holm, global chef för produktion och logistik på Scania.
Rapporten, framtagen av analysföretaget WSP, visar att ett stopp på bron skulle påverka varuflöden till ett värde av mer än 1 150 miljarder kronor per år. Av detta beräknas varor motsvarande 170 miljarder kronor drabbas av markanta förseningar – en summa som nästan motsvarar hela skogsindustrins exportvärde.

– Det här är en nationell kritisk punkt i transportsystemet. Brons centrala roll går långt bortom kommungränsen, den är avgörande för svensk export, försörjning och beredskap. Det är uppenbart att byggnationen av en tunnel som avlastar bron måste få högsta prioritet i den nationella infrastrukturplaneringen, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
I dag finns ingen alternativ vägförbindelse för tung trafik vid ett avbrott. Den närliggande Mälarbron är varken dimensionerad för godsflöden eller för att fungera som evakueringsväg vid en större kris.
Rapporten har tagits fram inom ramen för den avsiktsförklaring som undertecknades i maj 2025, där kommun, industri och näringsliv enades om att verka för en ny förbindelse under Södertälje kanal.
– Vi har vår största produktionsanläggning i Södertälje, här tillverkas en tredjedel av vår globala försäljning. En robust infrastruktur kring den produktionen är inte bara viktigt för AstraZeneca utan för tillgången till livsviktiga läkemedel i stora delar av världen, säger Nina Andrén, chef för AstraZenecas campus i Södertälje.
Förutom att vara avgörande för industrins leveranskedjor beskrivs Södertäljebron som kritisk för Stockholmsregionen. Med över 2,4 miljoner invånare är regionens försörjning av varor, liksom möjligheterna till evakuering i händelse av krig eller kris, beroende av den 60 år gamla bron.
- Den här rapporten visar svart på vitt varför Sverige inte har råd att vänta längre. Passagen måste stärkas och vi anser att en tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten, säger Nina Andrén,.