🕝 2 minuter
Södertäljebrödernas företag bland landets mäktigaste
Publicerad 21 maj 2025 16:30
Uppdaterad 21 maj 2025 16:30
Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas.

Clean Drinks, grundat av bröderna Hugo och Sebastian från Södertälje, placerar sig på plats 22 i en ny rapport över Sveriges mäktigaste företag på sociala medier.

I en ny kartläggning från Medieakademin och Mynewsdesk listas Sveriges mest engagerande företag i sociala medier. Bland storbolag och väletablerade aktörer tar sig Clean Drinks, grundat av bröderna från Södertälje, in på plats 22 – en tydlig framgång för ett varumärke som byggt sin närvaro på personligt och närvarande innehåll.

- Sociala medier är idag en självklar arena för företag som vill bygga relationer och stärka sitt varumärke med hjälp av PR. Den här kartläggningen visar tydligt att det inte bara handlar om stora marknadsbudgetar, utan om att vara relevant, äkta och närvarande, säger Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk.

Rapporten, som går under namnet Maktbarometern: Företag, analyserar hur företag lyckas skapa inflytande på plattformar som TikTok, Instagram och Facebook. Resultatet visar att det inte är marknadsbudgetar som avgör, utan äkthet, engagemang och vardagsnära kommunikation.

Clean Drinks sticker ut genom att inte bara visa sina produkter, utan också vardagen bakom varumärket – med grundarna själva som ansikten utåt. Genom en direkt och personlig ton har de skapat en stark relation till sina följare.

- Nästan alla stora företag prioriterar sociala medier, men de verkar gett upp idén om att skapa engagemang och satsar istället på köpt räckvidd. Det öppnar upp för helt nya och mindre att lyckas – och ta marknadsandelar, säger Emanuel Karlsten, ordförande Mediekademin.

Clean Drinks är ett exempel på hur lokalt entreprenörskap, närvaro i sociala kanaler och mod att visa verkligheten bakom varumärket kan leda till nationellt genomslag – något som Maktbarometern nu bekräftar med siffror.

- Sociala medier är idag en självklar arena för företag som vill bygga relationer och stärka sitt varumärke med hjälp av PR. Den här kartläggningen visar tydligt att det inte bara handlar om stora marknadsbudgetar, utan om att vara relevant, äkta och närvarande, säger Adam Karseland, Head of PR på Mynewsdesk.

Dela artikeln