Uppdaterad 3 mars 2022 01:00

Genrebild. Foto: Stux/Pixabay.
Är det dags för renovering där hemma?
Då är det dags att sluta med förhastade avtal och låta ditt sunda förnuft ta rätt beslut.
Våren kommer oss allt närmre, vilket i regel innebär att gemene man börjar renovera sitt hem. Det händer att folk blir ivriga med att sätta igång eller att de är sent ute med att ringa hantverkaren. Det är då som det kan bli problematiskt.
Köp av hantverkstjänster är det allra vanligaste området för klagomål på tjänster som kommer in till Hallå konsument, vägledningen som är kopplad till Konsumentverket.
Det kan Bo Lång, vägledare på Hallå konsument, skriva under på.
– Ja, det är allt från hantverkare som inte dyker upp enligt överenskommelse till att det blir mycket dyrare än vad konsumenten trott eller att badrummet inte är utfört enligt den standard som det ska vara för våtutrymmen, säger han i ett pressmeddelande.
Tips: Tänk på detta innan du ringer hantverkaren:
- Ta referenser. Hör med vänner och bekanta om de kan rekommendera ett företag. Även om det är lång väntetid för att få tag på en elektriker, plåtslagare eller rörmokare, anlita inte första bästa utan kolla upp företaget först. Kolla gärna med Skatteverket också så att företaget har F-skattsedel och inte har stora skulder.
- Skriv avtal. Det är ett bra sätt att tillsammans noga gå igenom vad som ska göras, vilka material som ska användas, hur lång tid det kommer att ta och vad det kommer att kosta.
- Betala aldrig i förskott. Om arbetet inte blir slutfört eller inte görs på fackmässigt sätt är det bra att kunna hålla inne hela eller delar av betalningen tills arbetet är korrekt gjort.
Källa: Konsumentverket.