🕝 1 minuter
Sjukhuset kritiseras - patient fick vänta flera dagar på tolk
Publicerad 13 oktober 2025 05:00
Uppdaterad 13 oktober 2025 05:00
Foto: Alexander Isa

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) riktar kritik mot Södertälje sjukhus efter att en döv patient inte fick tillgång till teckenspråkstolk under sin vård. Bristen bedöms som ett brott mot patientlagens krav på individanpassad information.

IVO har utrett en anmälan från en döv man som vårdades på Södertälje sjukhus sommaren och hösten 2023. Enligt beslutet dröjde det flera dagar innan mannen fick tillgång till teckenspråkstolk, både vid operationer och under den fortsatta vården.

Patienten, som behövde tolk för att kunna ta del av information om sin vård och behandling, fick i stället kommunicera med vårdpersonalen via papper och penna – något som enligt honom inte räckte till, särskilt eftersom han var svårt sjuk.

IVO konstaterar i sitt beslut att sjukhuset brustit i sin skyldighet att följa patientlagens regler om individanpassad information. Myndigheten bedömer att flera anställda saknade kunskap om hur man beställer tolk och att detta bidrog till bristerna.

”Vårdgivaren har inte säkerställt att patientlagens reglering om individanpassad information följs”, skriver IVO och kräver att sjukhuset beaktar beslutet i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete.

Södertälje sjukhus har uppgett till myndigheten att man efter händelsen vidtagit åtgärder, bland annat genom att informera personalen om rutiner för hur tolk ska bokas.

IVO fann däremot inga brister i kommunikationen mellan sjukhuset och kommunen inför patientens utskrivning.

Ärendet är nu avslutat, men myndigheten kan komma att följa upp vilka åtgärder som genomförs.

Dela artikeln