Uppdaterad 29 oktober 2025 05:00
I en filmisk berättelse till tonerna av Aviciis ”Hey Brother”, framförd av Bryan Adams, skildrar Scania gemenskapen och stoltheten bland förare världen över. Den nya globala kampanjen lyfter inte tekniken – utan känslan av tillhörighet.
Två män står i ett vidsträckt ökenlandskap, väntande på något de inte riktigt kan förklara. Scenen öppnar Scanias nya globala varumärkeskampanj, som med hjälp av musik, stillhet och berättande vill fånga något som inte låter sig beskrivas med ord – känslan av att vara en del av Scaniafamiljen.
Kampanjen, som lanseras denna vecka, handlar inte om motorer, hästkrafter eller bränsleförbrukning. I stället lyfter den fram gemenskapen och stoltheten som förenar förare, mekaniker och anställda världen över.
- Det finns en känsla som är svår att beskriva men tydlig för den som upplevt den. Den märks i hur förare pratar, i stoltheten de känner över varje resa. Med den här kampanjen vill vi fånga just den känslan och återspegla den till alla som redan bär den inom sig, säger Patrik Thärnå, Head of Marketing Communications på Scania.

I centrum för kampanjen står en berättelse om två bröder som vägrar nöja sig med något mindre än en Scania. Till en specialinspelad version av Aviciis ”Hey Brother”, med sång av Bryan Adams, vävs en historia om lojalitet, gemenskap och stolthet – värden som länge varit kärnan i Scanias varumärke.
Den globala lanseringen sker på digitala plattformar som YouTube, Meta, TikTok och LinkedIn, och kompletteras med innehåll från influencers, kundberättelser och material bakom kulisserna. Syftet är att skapa en känslomässig koppling mellan varumärket och människorna som lever i dess värld – de som vet att Scania är mer än ett lastbilsmärke.
För Scanias del handlar kampanjen om mer än marknadsföring. Det är ett sätt att påminna både medarbetare och förare om varför de gör det de gör – och att stoltheten bakom ratten är något som förenar världen över.
Vill du att jag gör en kortare version för webben (ca 150–180 ord) också, så du har både webb- och printversion?







