🕝 1 minuter
Scania tar nästa steg – världsunikt elfordon i drift
Publicerad 9 december 2025 17:00
Uppdaterad 9 december 2025 17:00
Pressbild: Scania

"Sleipner”, Scanias första eldrivna 8x4-lastbil med två styrbara framaxlar, ska nu visa sin kraft i LKAB:s gruva i Malmberget. Målet: helt fossilfria gråbergstransporter i en av landets tuffaste industrimiljöer.

Scania och LKAB fördjupar sitt samarbete i arbetet mot en utsläppsfri gruvindustri. Nu tas en helt ny typ av elektrisk tung lastbil i drift – en 8x4 tippbil med dubbla styrbara framaxlar, den första i sitt slag från Scania.

- Varje ny lastbil vi sätter i drift hjälper oss och våra kunder att förstå hur elektrifiering kan skalas upp även i de tuffaste miljöerna. Det här fordonet är bara början – fler lösningar för gruvsegmentet är på väg, Tony Sandberg, chef för Scania Pilot Partner.

Scanias nya lastbil i LKABs gruva i Malmberget. Pressbild: Scania

Fordonet, döpt till Sleipner efter Odens mytiska åttafota häst, är utvecklat för att klara extrem lastkapacitet och kraftigt lutande körsträckor i gruvmiljö.

- Om den presterar som förväntat får vi en helt fossilfri lösning för att transportera gråberg även i de mest krävande gruvmiljöerna, säger Peter Gustavsson, projektledare för elektrifiering av mobila maskiner på LKAB.

Lastbilen är utrustad med två MP20-batteripack på totalt 416 kWh och en 400 kW elmotor. Fullt lastad väger Sleipner 60 ton och kör dagligen en fem kilometer lång sträcka med 250 meters höjdskillnad. För LKAB, som årligen transporterar över fem miljoner ton gråberg, innebär det potentiellt stora klimatvinster.

- Samarbeten som detta är avgörande för att lära och accelerera utvecklingen, säger Tony Sandberg, chef för Scania Pilot Partner.

Sleipner bygger vidare på erfarenheter från Scanias första elektriska tunga gruvlastbil, som varit i drift i Malmberget sedan 2022. Målet är att steg för steg elektrifiera hela kedjan av tunga transporter under jord – och göra gruvdriften både tystare, renare och mer energieffektiv.

Dela artikeln