Uppdaterad 22 augusti 2024 12:22
Scania lanserar sin nya växellåda G38 på Elmia-mässan, designad för att matcha deras kraftfullaste V8-motor. G38 erbjuder hög prestanda och effektivitet, särskilt för tunga transporter i krävande miljöer.
På Elmia-mässan i Jönköping lanserar Scania sin nya växellåda, G38, som är skräddarsydd för att arbeta med företagets toppmodell, 770 V8-motorn. Denna kraftfulla kombination ger inte bara enorm kraft och vridmoment, utan även förbättrad bränsleekonomi och optimerad körbarhet för tunga transporter.
− I grunden handlar det om metallurgi, att välja mer extrema stålkvaliteter och att använda sig av processer som kuggpolering och kulpening för att förbättra och ut-veckla härdning och styrka hos de vitala komponenterna. Vi har även försett den med extra oljekanaler där belastningen är som störst, men det är också allt – själva basdesignen av G-serien är väldigt robust i sig själv, säger Mats Henriksson, Utvecklingsingenjör på Scania R&D.
G38-växellådan är utvecklad för att hantera upp till 3 800 Nm vridmoment utan att öka i vikt eller storlek jämfört med sina föregångare. Den har också fördelen av lägre friktion och ljudnivåer, vilket bidrar till både effektivitet och komfort. Med sina 14 framåtväxlar, inklusive en superkrypväxel, är G38 idealisk för tunga fordon som arbetar under extrema förhållanden, såsom skogsbilar och gruvfordon.
− G-serien och de egenskaper den tillförde var något av en liten revolution vid tiden för introduktionen, och det är den fortfarande om du frågar mig. Den ger alla de egenskaper du kan önska dig samtidigt som den är flexibel och fungerar i en mängd olika sammanhang där många hästkrafter och mycket vridmoment finns i bilden. Tungdragare till exempel kommer definitivt att kunna dra nya av G38:an. Den utgör ett perfekt och välbalanserat steg i Scanias modulsystem, säger Bo Eriksson, Produktchef på Scania Trucks.
Växellådan kan även beställas i ett extra robust HD-utförande, vilket gör den ännu mer lämpad för tuffa miljöer. Dessutom har den en kompakt design som är kortare än tidigare modeller, vilket bidrar till bättre hantering och prestanda i svåra terrängförhållanden.
G38 representerar det senaste steget i Scanias utveckling av växellådor och befäster företagets position som ledande inom avancerade transportlösningar.