Uppdaterad 27 februari 2025 08:00

I ett banbrytande samarbete mellan Scania, SKF och LOTS Group lanseras en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV). - Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist, från LOTS Group.
I ett banbrytande samarbete mellan Scania, SKF och LOTS Group introduceras en batterielektrisk transportsträcka som väntas minska koldioxidutsläppen med 298 ton per år – motsvarande utsläppen från 210 personbilar under ett år i Sverige. Rutten, som körs i samarbete med Ahréns Åkeri, kommer att omfatta 221 000 kilometer årligen, där 85% av körsträckan körs med full last, vilket effektiviserar transportflödet.
- Genom att säkerställa full beläggning i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara stora miljöfördelar utan också en betydande effektivisering av vår verksamhet. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer ger oss möjlighet att investera i grön teknik vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt, säger Hampus Ahrén, verksamhetsansvarig på för Ahréns Åkeri.

Det nya projektet visar att elektriska transporter är genomförbara även på längre sträckor. I Europa körs 60% av vägfrakten över 300 kilometer per dag, och detta initiativ pekar på att även mer komplexa logistiklösningar kan elektrifieras. Målet är att verifiera flöden under början av 2025, med fullskalig drift i två skift planerad till mitten av året.
- På Scania är vi entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för elektriska transporter och en omdefiniering av logistiksystemet i stort. Partnerskapet mellan SKF, LOTS och Scania visar att frakt med batterielektriska fordon är möjligt, inte bara för kortare stadsrutter utan också för långdistans- och tyngre transporter. Partnerskapet går i linje med Scanias syfte, att driva skiftet till ett hållbart transportsystem, säger Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business.
Partnerskapet testar alla operativa parametrar, från optimering av energianvändning och prissättning av el till maximal utnyttjandegrad av fordonen. Syftet är att skapa återkommande rundturer med hög nyttjandegrad för att minska den finansiella risken med investeringar i grön teknik.
LOTS Group, ett helägt dotterbolag till Scania, arbetar för att optimera logistiktjänster genom digitala verktyg och ruttoptimering. Genom Scanias kontrolltorn samordnas transportflöden och laddningshantering för att maximera resursanvändningen.