Uppdaterad 21 december 2024 08:00
Årets brukarundersökning visar att brukarna i Södertälje kommun överlag är nöjda med det stöd de får. Nio av tio uppger att personalen bryr sig om dem.
Södertälje kommun får positiva besked i SKR:s årliga brukarundersökning inom funktionshinderområdet. Resultaten visar att brukarna överlag är nöjda med kvaliteten på sina insatser. Enkäten, som genomfördes under hösten, besvarades av 900 personer och ger en viktig bild av brukarnas upplevelser av verksamheterna.
– Det är viktigt att personer med insatser får göra sin röst hörd genom brukarundersökningen, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef på Södertälje kommun.
Nio av tio brukare uppger att de upplever att personalen bryr sig om dem. Bland personer med boendestöd anser hela 94 procent att de själva kan bestämma i frågor som är viktiga för dem, en ökning från föregående år. Resultaten visar också att 86 procent av de boende i gruppbostäder vet vem de kan vända sig till vid problem, och 92 procent av de boende i servicebostäder känner att personalen bryr sig om dem, en tydlig förbättring från förra året.
Undersökningen är en del av ett rikstäckande initiativ från SKR och används som underlag för förbättringsarbete inom kommuner. Genom att analysera och jämföra resultaten med andra kommuner kan Södertälje identifiera styrkor och förbättringsområden för att höja kvaliteten ytterligare.
Trots många positiva siffror visar årets resultat en liten minskning i det samlade intrycket av personalens omtanke. Andelen som upplever att personalen bryr sig om dem har sjunkit något, från 92 procent förra året till 90 procent i år.
- Vi jobbar ständigt för att förbättra vår verksamhet och brukarundersökningen ger oss ett bra kunskapsunderlag, säger Marina Åberg-Carlsson.
Med en svarsfrekvens på 66 procent och totalt 900 inkomna svar ger undersökningen en stark grund för att förstå brukarnas perspektiv och att vidareutveckla kommunens insatser inom funktionshinderområdet.